Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Hydraulische en pneumatische systemen labo (2 AT 05 L)
Bachelor in de autotechnologie |
2010-11 |
1 |
30 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Practicum
- Opdracht
Begincompetentie
Hydraulische en pneumatische systemen theorie (2 AT 05 T) gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
Algemene doelstellingen (a1,k):
1.Schemalezen bevorderen.
2.Het leren denken in functies van resp. de arbeidsleverende elementen en de schakelcomponenten.
3.Inzicht krijgen in de drukopbouw en het volumestroomverloop in pneum. en hydraulische
installaties.
4.Inzicht verwerven in de principiële opbouw en werking van de belangrijkste componenten en de in
de praktijk meest voorkomende basisschakelingen.
Nog meer competentiegerichte doelstellingen :
1.Student moet pneumatische,elektro-pneumatische en hydraulische schema's kunnen
lezen,ontwerpen,realiseren en uittesten op een (veilige) methodische wijze (a1,k)
2.Student moet klaar en duidelijk een schriftelijke rapportering met behoorlijk taalgebruik kunnen
voorleggen (a7)
3.Student moet op zijn minst een blijk van technologische kennis over systeemcomponenten bezitten
(k)
4.Student werkt aan het uit te werken prakticumbundeltje actief mee in team (b1)
5.Student houdt zich stipt aan de gemaakte afspraken (b1)
- voorbereiding labozitting
- practicumverslag tijdig binnenleveren
Inhoud
In een reële en/of virtuele leeromgeving testen/ontwerpen van :
- Pneumatische basisschema’s
- Elektro-pneumatische basisschema’s
- Hydraulische basisschema’s
Studiematerialen
•Website : http://www.pneumatica.be/
•Demosoft Fluidsim-P(neumatica) versie 4
•Demosoft Fluidsim-H(ydraulica) versie 4:
•Leerboek : Technische leergang HYDRAULIEK + CD-ROM van R. van den Brink - ISBN 90 667 4 833
8 (Delta Press)
•Website :http://home.wxs.nl/~brink494/frm_nl.htm
Eigen compilatie van een labosyllabus waarin naast practicumbundeltjes ook een studieovereenkomst
(afspraken,planning,evaluatiecriteria,..... ) is opgenomen, zodat de student op voorhand precies weet
welke opdrachten grondig moeten worden voorbereid tegen de eerstkomende labozitting.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Er wordt permanent geëvalueerd om de voornaamste aspecten van het
leerproces voortdurend te beoordelen naar enerzijds kennis & inzicht,
anderzijds attitudes.
Uit de 3 per team(= 2 of 3 studenten) op te maken practicumverslagen
wordt er via een steekproef slechts één geselecteerd voor de
beoordeling ervan naar juistheid & volledigheid. Het voortdurend
evalueren naar attituden heeft te maken met houdingen die voor elke
student (individueel) van belang zijn om met succes verder te studeren
of om later goed te kunnen functioneren in de samenleving en op de
arbeidsplaats. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Behaalde punten voor Perm.Ev. komen nog voor 40% in aanmerking.
De overige 60% via een praktijkexamen.
(=laboproef met open boek) |