Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Projectmatig ontwerpen labo (2 AT 04)
Bachelor in de autotechnologie |
2010-11 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Begeleide zelfstudie
- Werkcollege/oefenzitting
- Practicum
- Opdracht
Begincompetentie
Voertuigtechnisch ontwerpen 1 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken |
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
Binnen de labozittingen moet de student extra CAD-vaardigheden verwerven om op een meer
efficiënte wijze complexere volumemodellen (3D-solids) en 3D-samengestelde producten op te
bouwen en vervolgens af te werken tot professionele 2D-monoplans (a1,a2 ,k)
In teamverband (min. 3 tot max 4 ) moeten studenten 10 unieke taken (met elk hun specifieke
doelstellingen) na elkaar realiseren,om een voertuigtechnisch product/apparaat diepgaand te gaan
analyseren naar structurele opbouw,werking,functie van het geheel en zijn
deelcomponenten,vormgevingsstudie,bewegingsstudie,enz…. .Om deze doelstelling succesvol af te
werken moet elk betrokken teamlid vier belangrijke soorten gedragingen effectief permanent
onderhouden : communiceren - beslissingen nemen - samenwerken en zelfdiscipline !
(a2,a4,a6,a7,b1,c2)
Inhoud
VEREISTE CAD-VAARDIGHEDEN
Part modeling (Advanced):
- Aan de hand v.e. eenvoudig praktisch toepassingsvoorbeeld uit de voertuigwereld de
voornaamste 3D-handelingen (features) opfrissen.
- Complexere vormen modelleren met meer gevorderde 3D-handelingen (advanced features)
Assembly modeling:
- Assembly Constraints tot het samenbouwen van Parts;
- Afleiden van 2D Samenstellingstekeningen (drawings) met stuklijst en stuknummers;
- Aanmaken van plottekeningen en (de-)montageanimaties;
- Bewegingssimulaties uitwerken op mechanismen + botsingsonderzoek
- Samenbouwen van onderdelen m.b.v. adaptiviteitstechnologie;
PROJECTOPDRACHT:
Een voertuigtechnisch product (tandwielpomp,versnellingsbak,koppeling,enz…..) aangebracht door
een groep studenten of door de vaktitularis zelf, moet met de verworven kennis worden uitgediept.
Al het werk (functieomschrijving,demontage,inmeten verschillende onderdelen,technische
handschetsen,modelleren van opgemeten onderdelen tot virtuele 3D-modellen,genereren van 2Dmonoplans,
samenstelling,enz…..) moet verantwoord worden samengebundeld tot één projectverslag
(1 per groep).
Studiematerialen
Studentenversie vh gebruikte softwarepakket INVENTOR PROFESSIONAL 2008
Selectie uit normen (via BIB/mediatheek).
Belangrijke internetsites m.b.t. gebruikte ontwerpsoftware.
Technische documentatie (via externe databanken op WWW of aanwezig in het CAD-lokaal)
Jan Bootsma (december 2007).Handboek "Solid modeling met Autodesk inventor 2008" - Academic
Service.
Tabellenboek voor metaaltechniek
Beschikbare labobundeltjes gecompileerd door lector " Verstraeten Julien" :
- Leidraad projectopdracht ;
- Projectmatig ontwerpen m.b.v. INVENTOR Professional.
Werkfiles,sjablonen,... via digitale leeromgeving TOLEDO
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Dit omvat enerzijds de mondelinge presentatie in team (20%) en
anderzijds de individuele verdediging(10%) van het vooraf ingediend "
Technisch bundel " over uitgewerkt project.
Het spreekt voor zich dat ieder teamlid eveneens op de dag van het
examen ,het eindproduct moet kunnen uitleggen en verdedigen. Het is
uitgesloten dat een teamlid vragen over een product niet hoeft te
beantwoorden onder het argument dat hij of zij niet verantwoordelijk is
voor het betreffende product omdat zijn/haar teamleden het gemaakt
hebben.
Uitgangspunt is dat ieder teamlid het eindproduct moet kunnen
dragen. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | Dit omvat het projectverslag (+ DVD-Rom) waarvan de inhoud in
overeenstemming moet zijn met de afspraken als weergegeven in de
leidraad projectopdracht-bundel.
Alleen de punten behaald voor de beoordeling van het projectverslag
zullen via peerassessement vermenigvuldigd worden met een
peerfaktor 0,8 - 0,9 - 1 | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Gedurende de presentatie van het zelfstandig herwerkt projectverslag
moet de student zich eveneens kunnen verdedigen op vragen gesteld
door de projectcoach (=examinator) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | Een herwerkt projectverslag m.b.t. die taakopdrachten waarvoor de
student binnen het projectteam verantwoordelijk was moet op de dag
van het examen kunnen voorgelegd worden |