Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Projectmatig ontwerpen labo (2 AT 04)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2010-11
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Verstraeten Julien

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Begeleide zelfstudie
  • Werkcollege/oefenzitting
  • Practicum
  • Opdracht

Begincompetentie



Voertuigtechnisch ontwerpen 1 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
PB _k - Kennis

Leerresultaten

Binnen de labozittingen moet de student extra CAD-vaardigheden verwerven om op een meer
efficiënte wijze complexere volumemodellen (3D-solids) en 3D-samengestelde producten op te
bouwen en vervolgens af te werken tot professionele 2D-monoplans (a1,a2 ,k)
In teamverband (min. 3 tot max 4 ) moeten studenten 10 unieke taken (met elk hun specifieke
doelstellingen) na elkaar realiseren,om een voertuigtechnisch product/apparaat diepgaand te gaan
analyseren naar structurele opbouw,werking,functie van het geheel en zijn
deelcomponenten,vormgevingsstudie,bewegingsstudie,enz…. .Om deze doelstelling succesvol af te
werken moet elk betrokken teamlid vier belangrijke soorten gedragingen effectief permanent
onderhouden : communiceren - beslissingen nemen - samenwerken en zelfdiscipline !
(a2,a4,a6,a7,b1,c2)

Inhoud

VEREISTE CAD-VAARDIGHEDEN
Part modeling (Advanced):
- Aan de hand v.e. eenvoudig praktisch toepassingsvoorbeeld uit de voertuigwereld de
voornaamste 3D-handelingen (features) opfrissen.
- Complexere vormen modelleren met meer gevorderde 3D-handelingen (advanced features)
Assembly modeling:
- Assembly Constraints tot het samenbouwen van Parts;
- Afleiden van 2D Samenstellingstekeningen (drawings) met stuklijst en stuknummers;
- Aanmaken van plottekeningen en (de-)montageanimaties;
- Bewegingssimulaties uitwerken op mechanismen + botsingsonderzoek
- Samenbouwen van onderdelen m.b.v. adaptiviteitstechnologie;
PROJECTOPDRACHT:
Een voertuigtechnisch product (tandwielpomp,versnellingsbak,koppeling,enz…..) aangebracht door
een groep studenten of door de vaktitularis zelf, moet met de verworven kennis worden uitgediept.
Al het werk (functieomschrijving,demontage,inmeten verschillende onderdelen,technische
handschetsen,modelleren van opgemeten onderdelen tot virtuele 3D-modellen,genereren van 2Dmonoplans,
samenstelling,enz…..) moet verantwoord worden samengebundeld tot één projectverslag
(1 per groep).

Studiematerialen

Studentenversie vh gebruikte softwarepakket INVENTOR PROFESSIONAL 2008
Selectie uit normen (via BIB/mediatheek).
Belangrijke internetsites m.b.t. gebruikte ontwerpsoftware.
Technische documentatie (via externe databanken op WWW of aanwezig in het CAD-lokaal)
Jan Bootsma (december 2007).Handboek "Solid modeling met Autodesk inventor 2008" - Academic
Service.
Tabellenboek voor metaaltechniek

Beschikbare labobundeltjes gecompileerd door lector " Verstraeten Julien" :
- Leidraad projectopdracht ;
- Projectmatig ontwerpen m.b.v. INVENTOR Professional.
Werkfiles,sjablonen,... via digitale leeromgeving TOLEDO

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk Dit omvat enerzijds de mondelinge presentatie in team (20%) en anderzijds de individuele verdediging(10%) van het vooraf ingediend " Technisch bundel " over uitgewerkt project. Het spreekt voor zich dat ieder teamlid eveneens op de dag van het examen ,het eindproduct moet kunnen uitleggen en verdedigen. Het is uitgesloten dat een teamlid vragen over een product niet hoeft te beantwoorden onder het argument dat hij of zij niet verantwoordelijk is voor het betreffende product omdat zijn/haar teamleden het gemaakt hebben. Uitgangspunt is dat ieder teamlid het eindproduct moet kunnen dragen.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70% Dit omvat het projectverslag (+ DVD-Rom) waarvan de inhoud in overeenstemming moet zijn met de afspraken als weergegeven in de leidraad projectopdracht-bundel. Alleen de punten behaald voor de beoordeling van het projectverslag zullen via peerassessement vermenigvuldigd worden met een peerfaktor 0,8 - 0,9 - 1
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk Gedurende de presentatie van het zelfstandig herwerkt projectverslag moet de student zich eveneens kunnen verdedigen op vragen gesteld door de projectcoach (=examinator)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Een herwerkt projectverslag m.b.t. die taakopdrachten waarvoor de student binnen het projectteam verantwoordelijk was moet op de dag van het examen kunnen voorgelegd worden