Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de welding engineering

Masterproef (0910MNMweld11)


Opleiding Master of Science in de welding engineering Academiejaar 2010-11
Studiepunten 20 Studietijd 600 uur
Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Neen

Docenten

  • Van Rymenant Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht

Begincompetentie

Ingenieursdiploma ir of ing verplicht

Eindcompetentie

MA_AV - Communicatievaardigheden
MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen
MA_IV_02 - Praktische vaardigheden
MA_IV_03 - Multidisciplinair samenwerken
MA_KI - Diepgaande technische kennis
MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding
MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek

Leerresultaten

Een masterproef is een technologisch project dat gericht is op het concreet realiseren van een

innovatie. Deze innovatie vergt de uitwerking van een technologische oplossing waarbij

ingenieurskennis moet vergaard en creatief toegepast worden. In het kader van de masterproef moet

innovatie begrepen worden als het tot stand brengen van een nieuw (of vernieuwend) product, proces

of dienst waarbij een technologische oplossing zich opdringt. Nieuw of vernieuwend moet hier

geïnterpreteerd als nieuw of vernieuwend voor de student. De vereiste kennis moet duidelijk de

kennis overstijgen die in het curriculum reeds als verworven mag aangenomen worden.

De masterproef moet daarom aan drie basisvereisten voldoen:


  • de probleemstelling is een concreet ingenieursprobleem (technologischeonderzoekscomponent)

  • het probleem vraagt om een creatieve oplossing waarvoor de ingenieurskennis die in het

    curriculum werd verworven niet volstaat maar aangevuld moet worden

    (kennisverwervingscomponent)

  • de aanpak gebeurt wetenschappelijk.

Inhoud





  • Een inleidend hoofdstuk bevat de vertaling van het probleem in correcte technisch-wetenschappeljike termen

  • Waar toepasselijk bevat het werk een literatuurstudie.

  • De tekst bevat een correcte bibliografie en systematische verwijzingen ernaar. De informatie is op een overzichtelijke wijze samengebracht.

  • Uit de rapportering blijkt dat de student de informatie heeft geïnterpreteerd i.f.v. de probleemstelling.

  • Uit de opbouw van het werk blijkt dat de student een logisch gestructureerde methode heeft gebruikt.

  • Verschillende standpunten en mogelijke alternatieven worden tegenover elkaar geplaatst en het beargumenteerde standpunt van de student komt duidelijk tot uiting.

  • Kritische bedenkingen worden geformuleerd.

  • Een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen verworven informatie en persoonlijke creatieve inbreng..

  • De tekst en presentatie zijn duidelijk en bevatten de noodzakelijke informatie die op een klare manier is gepresenteerd in tekst, figuren, tabellen, bijlagen, ..., gebruik makend van een correcte en wetenschappelijke taal.

  • De uitwerking van tekst en presentatie gebeurt met eigentijdse hulpmiddelen. Waar relevant omvat de rapportering ook andere concrete werkstukken, apparatuur, software, …., vergezeld van de nodige beschouwingen inzake bruikbaarheid(sbeperkingen), essentiële theoretische onderbouw, ….

Studiematerialen

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Masterproef De verschillende criteria voor de beoordeling van de masterproef zijn opgenomen in de richtlijnen voor de masterproef en zijn terug te vinden op TOLEDO
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Masterproef De verschillende criteria voor de beoordeling van de masterproef zijn opgenomen in de richtlijnen voor de masterproef en zijn terug te vinden op TOLEDO