Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
Ethisch ondernemen (0910MA01a)
Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie |
2010-11 |
1 |
30 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geen.
Eindcompetentie
MA_AV - Communicatievaardigheden |
MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
MA_IV_02 - Praktische vaardigheden |
MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding |
Leerresultaten
Het doel is studenten te laten kennismaken met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van
ondernemingen. (IV1) (OV1)
Inhoud
Een goede onderneming staat vandaag de dag voor winst en continuïteit, maar evenzeer voor een
adequate omgang met milieu en maatschappelijke omgeving. In dit opleidingsonderdeel zoemen we
in op het fenomeen van maatschappelijk verantwoord (of ethisch) ondernemen. De volgende thema's
komen hierbij aan bod: (1) Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen; (2) Wat zijn de
kenmerken van maatschappelijk verantwoord ondernemen; (3) Hebben ondernemingen een
maatschappelijke verantwoordelijkheid?; (4) Wat zijn stakeholders en waarom zijn ze belangrijk voor
een onderneming?; (5) Hoe kan een onderneming een maatschappelijk verantwoorde strategie
implementeren?; (6) Welke methoden bestaan er om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van
ondernemingen te meten en (7) Topics in maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Studiematerialen
(1) Jeurissen, R.J.M. (2000) Bedrijfsethiek een goede zaak,Van Gorcum: Assen;
(2) Verstraeten, J. & Van Liedekerke, L. (2008) Business en ethiek: spelregels voor ethisch
ondernemen, Lannoo: Leuven; (3) Epstein, M.J. (2008) Duurzaam ondernemen: hoe het werkt en
hoe je het kunt meten, Academic Service: Schiedam.
- slides en teksten ter beschikking gesteld door de docent.
- teksten uit de actualiteit.
- lesnota's.
Evaluatie
Geen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |