Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Totaalontwerp (0910MAbou07d)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde Academiejaar 2010-11
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Meeus Marc

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Excursie

Begincompetentie

Grafische technieken en vormanalyse (0910ABA109) gevolgd hebben EN Materiaalkunde voor

ontwerp en vormgeving (0910ABA111) gevolgd hebben EN Laboratoria en ontwerpen bouwkunde (1011ABAbou206) gevolgd hebben EN Sterkteleer 1 (0910ABA205) gevolgd hebben EN Sterkteleer 2 + aanvullingen

(0910ABAbou201) gevolgd hebben EN Metaalbouw 1 (1011ABAbou202) gevolgd hebben EN

Hydraulica (0910ABAbou203) gevolgd hebben EN Gewapend beton (0910ABAbou301) gevolgd

hebben EN Bouwfysica 1 (0910ABAbou302) gevolgd hebben EN Bouwmachines (0910ABAbou303)

gevolgd hebben EN Bouwmanagement (0910ABAbou304) gevolgd hebben EN Geotechniek 1

(0910ABAbou305) gevolgd hebben EN Bachelorproef (0910ABAbou306) gevolgd hebben EN

Sterkteleer en Stabiliteit (0910ABAbou307) gevolgd hebben EN Constructie (0910ABAbouBOU301)

gevolgd hebben EN Metaalbouw 2 (0910ABAbouBOU302) gevolgd hebben EN Eindige

Elementenmethode (0910MAbou02) gevolgd hebben EN Voorgespannen beton (0910MAbou01)

gevolgd hebben EN Geotechniek 2 (0910MAbou05) gevolgd hebben EN Staal-betonconstructies (0910MAbou03) gevolgd hebben EN samen te volgen met Bouwfysica 2 (0910MAbou04a)

Eindcompetentie

MA_AV - Communicatievaardigheden
MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen
MA_KI - Diepgaande technische kennis
MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding
MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek
MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen

Leerresultaten

Deze ontwerpoefening heeft als hoofddoelstelling de integratie van de verschillende deelvakgebieden

in één enkel groot ontwerp. Dit effect wordt nog versterkt door het feit dat er rond één groot project

wordt gewerkt te samen met het geotechnisch ontwerp (Mabou07b) en het infrastructuurontwerp

(Mabou.07c). Daarnaast wordt het proces dat opgestart is tijdens ontwerptechnieken (ABAbou207a)

en projectmatig ontwerpen (ABAbou306c) verder bijgestuurd en verfijnd. In deze opdracht zal een

onderdeel voorzien worden waarbij de resultaten van een onderzoeksproject worden geïntegreerd.

Omwille van de grootte en de complexiteit van het project is de student verplicht op zoek te gaan

naar mogelijke oplossingen en zijn kennis creatief aan te wenden (Ma-KI, Ma-OV3, Ma-IV1)



* Het werken in groepsverband

Onderlinge taakafspraken over de organisatie en opdeling van het werk zijn vereist. Omwille van de

omvang van de opdracht is het aangewezen dat de ploegleden individueel aan een deelopdracht

werken en hiervan een tussenverslag schrijven. Deze resultaten worden voorgesteld aan de andere

teams (Ma-AV). Tijdens de zitting controleren, evalueren en sturen de studenten mekaars werk bij.



* Het schrijven van een berekeningsnota

Een overzichtelijke rekennota schrijven en duidelijke plannen tekenen is geen eenvoudige zaak. Als

belangrijkste tastbaar resultaat van het rekenwerk is het een zeer belangrijk aspect bij het werk in

een ingenieursbureau. Een leesbare berekeningsnota is geen eindproduct, maar een groeiend geheel

dat de groepssamenwerking vorm geeft. Het eindverslag is meer dan de bundeling van de

tussenverslagen van de verschillende ploegleden: het geeft ook de globale structuur en de

redeneringswijze over het geheel weer.



* Het interpreteren van een berekeningsnota

De kritische evaluatie van het berekeningsresultaat is een cruciale fase in het ontwerp (Ma-OV1). Dit

aspect van het werk wordt beklemtoond door deelverslagen van andere ploegen te laten integreren in

de eigen rekennota. De integratie omvat een kritische vergelijking van de eigen rekennota met de

rekennota van een andere ploeg en de controle van de invloed van verschillen in geometrie en

uitwerking op het eindresultaat. Dit wordt gerealiseerd door het bespreken van de oplossingen van de

verschillende groepen op tussentijdse vergaderingen rond verschillende knelpunten. De keuze van de

beste oplossing wordt nog meer gestuurd door het financieel aspect.



* Het efficiënt gebruiken van ontwerp- en rekenhulpmiddelen

Ontwerpen bestaat uit het telkens opnieuw kiezen van een oplossing, het controleren van die

oplossing. Ontwerpen is geen rechtlijnig proces: de gekozen oplossing moet telkens aangepast

worden om aan de verschillende controles te kunnen voldoen. Efficiënt een oplossing aanpassen

vereist het systematisch organiseren van de berekening in een rekenblad. Dit laat toe een groot

aantal ontwerpparameters variabel te houden en vermijdt het vervelende herberekenen van

oplossingen. Het volstaat voor een ontwerper immers niet dat de structuur in uiterste grenstoestand

en in bruikbaarheidsgrenstoestand voldoet: ontwerpen bestaat erin aan deze eisen te voldoen

rekening houdende met de kostprijs.



* Het toepassen van resultaten uit onderzoeksprojecten

Er wordt steeds een deelopdracht voorzien die aansluit op een recent onderzoeksproject. De

onderzoeker komt zijn bevindingen toelichten en zet de student op weg met de integratie van de

resultaten in de deelopdracht (Ma-OV2).

Inhoud

Berekening van een bouwproject

- keuze van de constructieopbouw met behulp van een voordimensionering

- planning van de eigen werkzaamheden

- belastingsanalyse van de constructie

- dimensionering van de draagstructuur en de afwerking met bijhorende uitvoeringsplannen

- planning van de werforganisatie

- onderzoeksgerelateerde opdracht wordt (indien mogelijk) geïntegreerd in de voorgaande items

Studiebezoeken

Studiematerialen

WTCB-rapport nr. 3 - 1998: Algemene grafische symbolen voor de bouw
Kettlitz J. Handboek voor duurzame metalen gevels en daken (1994, ISBN 90/70011/04/2)
Diverse cursussen (zie volgtijdelijkheid)
Handleidingen gebruikte software
Geldende Eurocodes: EN 1990, EN 1991, EN 1992, EN 1993, EN 1194, EN 1995, EN 1996, EN 1997

Projectopdracht, I. Deygers en M. Meeus, Lessius Mechelen Campus De Nayer
Aanvullend materiaal op digitale leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten80% De evaluatie gebeurt op basis van het in te dienen verslag (rekennota en plannen) dat moet ingeleverd worden tegen een vooraf vastgestelde deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’). Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie)
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20% Deelname aan de permanent geëvalueerde ontwerpzittingen en studiebezoeken van het tweede semester is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt zelf initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen. De evaluatie gebeurt op basis van de voorbereiding, inzet, praktische vaardigheden mbt. uitgevoerde activiteiten. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. overmacht)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30% De evaluatie gebeurt op basis van de mondelinge verdediging van de tijdig ingeleverde individuele opdracht.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten70% De evaluatie gebeurt op basis van een individuele opdracht die ingediend wordt voor een vastgestelde deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’). De studenten ontvangen hun opdracht met inbegrip van de afgiftedatum bij de proclamatie van de resultaten van de eerste examenkans. Diegenen die geen opdracht hebben gekregen, contacteren zelf de verantwoordelijke docent binnen de week na de deliberatie.