Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde
Totaalontwerp (0910MAbou07d)
Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde |
2010-11 |
3 |
90 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Grafische technieken en vormanalyse (0910ABA109) gevolgd hebben EN Materiaalkunde voor
ontwerp en vormgeving (0910ABA111) gevolgd hebben EN Laboratoria en ontwerpen bouwkunde (1011ABAbou206) gevolgd hebben EN Sterkteleer 1 (0910ABA205) gevolgd hebben EN Sterkteleer 2 + aanvullingen
(0910ABAbou201) gevolgd hebben EN Metaalbouw 1 (1011ABAbou202) gevolgd hebben EN
Hydraulica (0910ABAbou203) gevolgd hebben EN Gewapend beton (0910ABAbou301) gevolgd
hebben EN Bouwfysica 1 (0910ABAbou302) gevolgd hebben EN Bouwmachines (0910ABAbou303)
gevolgd hebben EN Bouwmanagement (0910ABAbou304) gevolgd hebben EN Geotechniek 1
(0910ABAbou305) gevolgd hebben EN Bachelorproef (0910ABAbou306) gevolgd hebben EN
Sterkteleer en Stabiliteit (0910ABAbou307) gevolgd hebben EN Constructie (0910ABAbouBOU301)
gevolgd hebben EN Metaalbouw 2 (0910ABAbouBOU302) gevolgd hebben EN Eindige
Elementenmethode (0910MAbou02) gevolgd hebben EN Voorgespannen beton (0910MAbou01)
gevolgd hebben EN Geotechniek 2 (0910MAbou05) gevolgd hebben EN Staal-betonconstructies (0910MAbou03) gevolgd hebben EN samen te volgen met Bouwfysica 2 (0910MAbou04a)
Eindcompetentie
MA_AV - Communicatievaardigheden |
MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
MA_KI - Diepgaande technische kennis |
MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding |
MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek |
MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen |
Leerresultaten
Deze ontwerpoefening heeft als hoofddoelstelling de integratie van de verschillende deelvakgebieden
in één enkel groot ontwerp. Dit effect wordt nog versterkt door het feit dat er rond één groot project
wordt gewerkt te samen met het geotechnisch ontwerp (Mabou07b) en het infrastructuurontwerp
(Mabou.07c). Daarnaast wordt het proces dat opgestart is tijdens ontwerptechnieken (ABAbou207a)
en projectmatig ontwerpen (ABAbou306c) verder bijgestuurd en verfijnd. In deze opdracht zal een
onderdeel voorzien worden waarbij de resultaten van een onderzoeksproject worden geïntegreerd.
Omwille van de grootte en de complexiteit van het project is de student verplicht op zoek te gaan
naar mogelijke oplossingen en zijn kennis creatief aan te wenden (Ma-KI, Ma-OV3, Ma-IV1)
* Het werken in groepsverband
Onderlinge taakafspraken over de organisatie en opdeling van het werk zijn vereist. Omwille van de
omvang van de opdracht is het aangewezen dat de ploegleden individueel aan een deelopdracht
werken en hiervan een tussenverslag schrijven. Deze resultaten worden voorgesteld aan de andere
teams (Ma-AV). Tijdens de zitting controleren, evalueren en sturen de studenten mekaars werk bij.
* Het schrijven van een berekeningsnota
Een overzichtelijke rekennota schrijven en duidelijke plannen tekenen is geen eenvoudige zaak. Als
belangrijkste tastbaar resultaat van het rekenwerk is het een zeer belangrijk aspect bij het werk in
een ingenieursbureau. Een leesbare berekeningsnota is geen eindproduct, maar een groeiend geheel
dat de groepssamenwerking vorm geeft. Het eindverslag is meer dan de bundeling van de
tussenverslagen van de verschillende ploegleden: het geeft ook de globale structuur en de
redeneringswijze over het geheel weer.
* Het interpreteren van een berekeningsnota
De kritische evaluatie van het berekeningsresultaat is een cruciale fase in het ontwerp (Ma-OV1). Dit
aspect van het werk wordt beklemtoond door deelverslagen van andere ploegen te laten integreren in
de eigen rekennota. De integratie omvat een kritische vergelijking van de eigen rekennota met de
rekennota van een andere ploeg en de controle van de invloed van verschillen in geometrie en
uitwerking op het eindresultaat. Dit wordt gerealiseerd door het bespreken van de oplossingen van de
verschillende groepen op tussentijdse vergaderingen rond verschillende knelpunten. De keuze van de
beste oplossing wordt nog meer gestuurd door het financieel aspect.
* Het efficiënt gebruiken van ontwerp- en rekenhulpmiddelen
Ontwerpen bestaat uit het telkens opnieuw kiezen van een oplossing, het controleren van die
oplossing. Ontwerpen is geen rechtlijnig proces: de gekozen oplossing moet telkens aangepast
worden om aan de verschillende controles te kunnen voldoen. Efficiënt een oplossing aanpassen
vereist het systematisch organiseren van de berekening in een rekenblad. Dit laat toe een groot
aantal ontwerpparameters variabel te houden en vermijdt het vervelende herberekenen van
oplossingen. Het volstaat voor een ontwerper immers niet dat de structuur in uiterste grenstoestand
en in bruikbaarheidsgrenstoestand voldoet: ontwerpen bestaat erin aan deze eisen te voldoen
rekening houdende met de kostprijs.
* Het toepassen van resultaten uit onderzoeksprojecten
Er wordt steeds een deelopdracht voorzien die aansluit op een recent onderzoeksproject. De
onderzoeker komt zijn bevindingen toelichten en zet de student op weg met de integratie van de
resultaten in de deelopdracht (Ma-OV2).
Inhoud
Berekening van een bouwproject
- keuze van de constructieopbouw met behulp van een voordimensionering
- planning van de eigen werkzaamheden
- belastingsanalyse van de constructie
- dimensionering van de draagstructuur en de afwerking met bijhorende uitvoeringsplannen
- planning van de werforganisatie
- onderzoeksgerelateerde opdracht wordt (indien mogelijk) geïntegreerd in de voorgaande items
Studiebezoeken
Studiematerialen
WTCB-rapport nr. 3 - 1998: Algemene grafische symbolen voor de bouw
Kettlitz J. Handboek voor duurzame metalen gevels en daken (1994, ISBN 90/70011/04/2)
Diverse cursussen (zie volgtijdelijkheid)
Handleidingen gebruikte software
Geldende Eurocodes: EN 1990, EN 1991, EN 1992, EN 1993, EN 1194, EN 1995, EN 1996, EN 1997
Projectopdracht, I. Deygers en M. Meeus, Lessius Mechelen Campus De Nayer
Aanvullend materiaal op digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 80% | De evaluatie gebeurt op basis van het in te dienen verslag (rekennota
en plannen) dat moet ingeleverd worden tegen een vooraf vastgestelde
deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’).
Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent
aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie) | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Deelname aan de permanent geëvalueerde ontwerpzittingen en
studiebezoeken van het tweede semester is verplicht.
Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere
zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij
de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke
docent(en). De student neemt zelf initiatief om in overleg met de
betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen.
De evaluatie gebeurt op basis van de voorbereiding, inzet, praktische
vaardigheden mbt. uitgevoerde activiteiten.
Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent
aanwezigheden. (cfr. overmacht) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | De evaluatie gebeurt op basis van de mondelinge verdediging van de
tijdig ingeleverde individuele opdracht. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 70% | De evaluatie gebeurt op basis van een individuele opdracht die
ingediend wordt voor een vastgestelde deadline (conform ER art 115
’tijdig indienen van werkstukken’). De studenten ontvangen hun
opdracht met inbegrip van de afgiftedatum bij de proclamatie van de
resultaten van de eerste examenkans. Diegenen die geen opdracht
hebben gekregen, contacteren zelf de verantwoordelijke docent binnen
de week na de deliberatie. |