Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Projectmatig ontwerpen (0910ABAeict313b)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2010-11 |
6 |
180 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Begeleide zelfstudie
- Groepswerk
- Laboratorium
- Procesbegeleiding
- Opdracht
Begincompetentie
GEVOLGD:
[ABA IWEA;Elektriciteit
[ABA IWEA;Informatica I
[ABA IWEA;Wetenschappelijk project
[ABA IWEA;Informatietechnologie
[ABA IWEA;Programmeertechnieken
[ABA IWEA;Elektronica
[ABA IWEA;Analoge technieken
[ABA IWEA;Digitale technieken
[ABA IWEA;Computerarchitectuur
[ABA IWEA;Signaalverwerking
[ABA IWEA;Communicatie- en presentatietechnieken
[ABA IWEA;Ingebedde systemen
Eindcompetentie
AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken |
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid |
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden |
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden |
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden |
AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerken |
AB_OV_02 - Onderzoeksmethodiek |
AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoek |
AB_SV_01 - Ingesteldheid tot levenslang leren |
AB_SV_02 - Leiding geven |
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes |
Leerresultaten
De studenten projectmatig op een gestructureerde TOP-DOWN manier een elektronisch ontwerp met
een praktische realisatie ervan leren maken.[IV1,IV2,IV3,IV4]
De zelfwerkzaamheid van de studenten stimuleren door hen informatie te doen verzamelen en te
laten verwerken, over voor hen mogelijk nieuwe onderwerpen, componenten enz…
[AV1,AV2,SV1,OV2,OV3]
De studenten in groepsverband laten werken tegen deadlines en hen tijdsschema’s laten opstellen en
respecteren.
Een presentatie van het gerealiseerde project, met resultaten, vervolledigt het
ontwerp.[AV3,SV2,SV3].
Inhoud
Het opleidingsonderdeel "Projectmatig ontwerpen" is in de eerste plaats een kennismaking met het op
een creatieve en een gestructureerde manier leren ontwerpen van een systeem als dusdanig. Het is
een project waar resultaatgericht wordt gewerkt, waar de inhoud dus belangrijker is dan alleen de
vorm van het project!
Het is een synthese van een aantal basisvakken waar de studenten zich in vorige semesters reeds
mochten in bekwamen, maar die toen nog "op zich" stonden.
Ontwerpen is in feite het geheel van de werkzaamheden die de eigenlijke productie vooraf gaan.
Het doel van een “ontwerp” is het op een gestructureerde manier omzetten van een idee naar een
product. Ontwerpen is een uiterst waardevol didactisch gebeuren, studenten mogen immers creatief
zijn en optreden als ingenieurs.
Bovendien worden zij bij het ontwerpen geconfronteerd met problemen van de “echte wereld”, zoals
het niet tijdig beschikbaar zijn van een aantal bestelde componenten, en moeten ze hiervoor
"workarounds" bedenken.
De wetenschappelijke vakken die deel uitmaken van de eerste semesters van het ingenieurscurriculum
zijn ofwel beschrijvend ofwel analytisch opgebouwd. In het laatste geval zijn ze ook strikt
en logisch opgebouwd. Gemakkelijkshalve wordt voor elk probleem dat behandeld wordt ook meestal
een beste oplossing voorgesteld.
Dit strookt zeker niet altijd met de werkelijkheid, waar geen “beste” oplossing bestaat. Ook strookt
dit niet steeds met de dagelijks veranderende technologische mogelijkheden.
Daarom is het essentiëel dat ingenieursstudenten leren ontwerpen, want dan pas ervaren ze dat er
doorgaans meerdere oplossingen en technologiën voor een probleem toepasbaar zijn.
Ontwerpen is dus een mentaal en creatief proces dat geconcretiseerd moet worden via een aangepast
medium (tekeningen, symbolen en schema’s) en een goed uitgebouwd dossier met berekeningen,
prijzen, referenties, alternatieven en verantwoording.
De complexiteit van de opdracht en de uitwerking dwingt de ontwerper tot abstracties en
vereenvoudigingen, het gebruik van modellen, het opdelen in kleinere eenheden en het aanbrengen
van hiërarchieën.
Een goed industriëel ontwerp dient te voldoen aan een aantal voorwaarden van technische en
economische als menselijke aard.
Belangrijk is ook dat er bij een ontwerp in teamverband moet gewerkt worden, dit om te leren
brainstormen, vergaderen, presenteren en synthetiseren.
Het ontwerp of de deelaspecten ervan moeten binnen een bepaalde termijn afgewerkt worden.
Tevens is het zo dat uit didactisch oogpunt een ingenieursstudent best geconfronteerd wordt met een
complexe opdracht omdat dit het best met de realiteit overeenkomt. De opdracht mag derhalve ook
onduidelijk zijn zodat de studenten het probleem van meet af aan zelf duidelijk moeten definiëren.
De werkdruk ligt voor dit OpleidingsOnderDeel (OOD) hoog en dat wordt door de studenten ook zo
ervaren, doch de motivatie door op een creatieve en zelfstandige manier te mogen werken is
minstens even groot.
Studiematerialen
Relevante theorie- en laboteksten digitale en analoge techniek, computerarchitectuur en
signaalverwerking
Info van componenten en systemen bij de verschillende fabrikanten via het WWW.
Cursus:
Labotekst : “Projectmatig ontwerpen”.
Hardware:
De praktische implementatie die vereist is bij dit dOLOD veronderstelt dat de studenten de nodige
componenten en systemen zoals starterkits ter beschikking krijgen om het ontwerp daadwerkelijk te
bouwen en te toetsen aan de papieroplossing.
Meetapparatuur:
De nodige meetapparatuur is aanwezig in het labo.
Software:
Afhankelijk van de ontwerpopdracht zal de nodige software (Windows OS) ter beschikking worden
gesteld.
Dit omvat bv. CAD software voor PCB ontwerp, tools voor het aanmaken van
microcontrollersoftware...
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 90% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | groepsspresentatie van het afgewerkte ontwerp. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |