Leerresultaten
In het wetenschappelijk project staat het ontdekken van wetenschap achter de technologie centraal.
De onderwerpen kaderen in één van de volgende rubrieken:
- De student gaat op zoek naar de wetenschap die aan de basis ligt van de werking van een
toestel of de eigenschappen van een technologisch product.
- De student gebruikt wetenschappelijke inzichten om met bestaande technologische
componenten een nieuwe toepassing te realiseren.
- Aan de hand van een wiskundig-wetenschappelijk model zoekt de student naar mogelijke
oplossingen voor gestelde problemen.
In een aantal gevallen kan het project leiden tot een praktische realisatie.
De studenten werken in groepjes en het ontdekken van de groepsdynamiek in een multidisciplinair
kader is een doelstelling op zich. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren werken in team
(taakverdeling, tijdsbeheer), het creatief bezig zijn, het analyseren en synthetiseren, het verrichten
van opzoekwerk, het rapporteren en presenteren.
Aandacht voor algemene aspecten als veiligheid en milieu kan in het kader van het gekozen project
aan bod komen. (KI4)
Het opzoeken van informatie in de mediatheek, databanken en op het internet, zowel in het
Nederlands als in andere talen, is een eerste fase bij het uitwerken van het project. (AV1, AV2)
De studenten werken het project uit op zelfstandige basis en door te steunen op de kennis die werd
opgedaan in het eerste jaar. (AV3)
De studenten stellen het resultaat van hun project voor met een presentatie, waarbij ze ook
inhoudelijke vragen moeten beantwoorden. (AV3)
De studenten stellen zelf een taakverdeling en tijdschema op voor de uitwerking van het project.
(IV1)
De studenten werken een project uit dat voor hun inhoudelijk nieuw is, door gebruik te maken van
reeds geformuleerde oplossingen voor gelijkaardige en/of aanverwante problemen en dit van analyse
tot synthese. (IV2)
De studenten gebruiken een tekstverwerker, rekenbladen en multimediale middelen. (IV4)
Een project heeft meestal een multidisciplinair karakter en vereist dat studenten zich moeten
informeren bij specialisten van verschillende disciplines. (IV4)
De studenten leren kritisch te staan tegenover de gevonden informatie enerzijds en tegenover hun
eigen werk en bekomen resultaten anderzijds. (OV1, OV2)
Het is de bedoeling dat studenten onderzoeksmatig te werk gaan bij de uitwerking van hun project.
(OV3)
Het werken in teamverband vereist creativiteit, inzet en flexibiliteit. (SV3)
Inhoud
De studenten werken in groepsverband onder begeleiding rond één van de onderwerpen die bij de
aanvang van het academiejaar aangeboden worden.
Studiematerialen
- Tekst waarin zelfstandig projectwerk en de belangrijke aandachtspunten daarbij beschreven worden
(via Toledo)
- Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 15% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 62% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 38% | |