Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Wiskunde 1 (0910ABA107)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2010-11 |
8 |
240 uur |
Eerste Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid |
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden |
AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis |
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes |
Leerresultaten
-De student heeft een grondige kennis van de vakinhoud zoals beschreven in de inhoudstafel, de cursus en het college. Hij kan deze kennis accuraat en inzichtsvol reproduceren, en hij heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen. (KI1)
-Door oefeningen op te lossen leert de student de vakinhoud om te zetten naar de praktijk. Hij kan in een aantal logische stappen van een probleem naar de oplossing toe werken. Daarvoor fixeert hij zich niet op de "juiste uitkomst", maar op zijn inzicht in de methode en materie. De student kan wiskundige problemen oplossen die op zichzelf staan en “nieuw” zijn, door een oplossingsstrategie te hanteren die hem in modelproblemen worden aangeboden. AV2, IV1)
- Waar mogelijk legt de student de link tussen een exacte oplossing van een probleem en de benaderende, numerieke oplossing. Deze wordt algoritmisch berekend, telkens vertrekkende vanuit een wiskundig, gelineariseerd modelprobleem. Met behulp van “Excel” leert de student een aantal oefeningen numeriek op te lossen en de resultaten te visualiseren. (AV2, IV2)
-Naast wiskundig inzicht verwerven, kan de student ook exacte, nauwkeurige en volhardende berekeningen te maken. Dit echter zonder het algemene plaatje (en de hiermee verbonden binnenwegen) uit het oog te verliezen. (SV3)
Inhoud
Inhoudstafel:
1 Rekenen met matrices en vectoren; oplossen van stelsels;
2 Vectorruimten
3 Studie van reële functies en krommen in één veranderlijke, limieten en continuïteit
4 Afgeleide van functies in één en meerdere veranderlijken
5 Integralen en meetkundige toepassingen van integralen
6 Rijen en reeksen, met inbegrip van Taylor- en MacLaurin reeksen en Fourier reeksen
7 Complexe getallen
8 Oplossen van lineaire differentiaalvergelijkingen
Studiematerialen
vademecum
cursus
oefeningenbundel
materiaal op digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 40% | Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen.
Student mag gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel (niet
grafisch).
Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 10% | Tijdens het academiejaar voeren studenten een aantal schriftelijke
opdrachten uit en lossen ze enkele tests op. Ook de evaluatie van het
labo is hierin inbegrepen.
Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege en labozittingen. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 45% | Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen.
Student mag gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel (niet
grafisch).
Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 5% | Tijdens het academiejaar voeren studenten een aantal schriftelijke
opdrachten uit en lossen ze enkele tests op. Ook de evaluatie van het
labo is hierin inbegrepen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen.
Student mag gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel (niet
grafisch).
Kennis van de vaardigheden die tijdens het labo worden aangebracht
worden mondeling getoetst.
Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege. |