Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde
Laboratoria bouwkunde 1 (1011ABAbou206a)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde |
2010-11 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Sterkteleer 1 (0910ABA205) gevolgd hebben EN samen te volgen met Betontechnologie (0910ABAbou205a)
Eindcompetentie
AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken |
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid |
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden |
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden |
AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis |
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes |
Leerresultaten
AB-KI2 : Polyvalente technische kennis
Op basis van praktische proeven worden de studenten vertrouwd gemaakt met een aantal basisproeven omtrent productcontrole waarbij de nadruk ligt op betontechnologische proeven. De proeven ondersteunen vooral de theorievakken betontechnologie en sterkteleer.
AB-AV1 : Informatie verwerven en verwerken
AB-AV2 : Denk- en redeneervaardigheid
AB-AV3 : Communicatievaardigheden
De resultaten van de uitgevoerde proeven dienen op een kritische manier verwerkt en geëvalueerd te worden, waarbij ook een verband gelegd wordt tussen theoretische modellen, literatuurwaarden en praktische resultaten.
De resultaten worden gestructureerd weergegeven in een laboverslag, waarbij naast het inhoudelijke aspect ook aandacht is voor de gehanteerde schrijfstijl (en spelling) en vormgeving van het verslag. De student is in staat voor de gegeven proeven de resultaten op een grafische correcte manier weer te geven. De student dient de nodige bronvermeldingen correct weer te geven. Via het laboverslag worden de proefresultaten aan de collega-studenten binnen het eigen team gecommuniceerd.
Via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint) worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven voorgesteld aan de ganse klasgroep en begeleidende docenten.
AB-IV2 : Praktische vaardigheden
De studenten kunnen de vakspecifieke (meet)apparatuur hanteren. De studenten kunnen een verslag uitwerken met de nodige softwarepakketten.
AB-SV3 : Ingenieursattitudes
Teamwerking en leiding geven
Per labozitting is één van de studenten verantwoordelijk voor de praktische uitvoering van de proef door het team, hij bereidt dan ook de proef terdege voor en verdeelt tijdens de labozitting de uit te voeren opdrachten over zijn collega-studenten. Hij is vervolgens verantwoordelijk voor de uitwerking van het verslag. Ieder teamlid is echter mede-verantwoordelijk voor de inhoud van elk verslag.
Veiligheid
De studenten dienen oog te hebben voor de veiligheid tijdens de uitvoering van de proeven. Om de veiligheid te garanderen dienen de studenten onder andere de nodige persoonlijke veiligheidsuitrusting te dragen. Dit omvat het dragen van veiligheidsschoenen, labojas of overall, veiligheidsbril (proefgebonden).
Inhoud
° Proeven op toeslagmaterialen (bepaling granulometrie adhv zeefproeven)
° Proeven op cement (maalfijnheid, normale consistentie, begin van binding)
° Proeven op vers beton (consistentieklassen, luchtgehalte)
° Proeven op verhard beton (drukproeven, bepaling E-modulus, vierpuntsbuigproef)
° Proeven op mortel (druksterkte en buigtreksterkte)
° Opmeten van niveauverschillen (waterpassing met een laserplane)
° Eenvoudige toepassing van de voerstraalmethode met een theodoliet
° Studiebezoeken
Studiematerialen
- “Betontechnologie”, Belgische BetonGroepering, uitgave 2006, ISBN 978-2-9600637-1-4
- “Betontechnologie”, ir. J. Ritzen en ir. Smet, Die Keure, ISBN 90 6200 315 X
- Cursustekst “Betontechnologie”, Prof. Dr. Ir. L. Taerwe, RUG, Gent
- Geldende normen betreffende de uit te voeren laboproef (raadpleegbaar in de mediatheek)
Labohandleiding “Labo Bouwtechnologie ”, Inge Deygers, Campus De Nayer
Evaluatie
Deelname aan de laboratoriumzittingen en studiebezoeken van het 2de semester is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt 'zelf' initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen.
De evaluatie gebeurt op basis van de gedane voorbereiding, verslagen, hierbij wordt tevens rekening gehouden met het individuele aandeel in de verslaggeving van de betrokken student. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden (cfr. overmacht) Daarnaast worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint)
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | Deelname aan de laboratoriumzittingen en studiebezoeken van het
2de semester is verplicht.
Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere
zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij
de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke
docent(en). De student neemt 'zelf' initiatief om in overleg met de
betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen.
De evaluatie gebeurt op basis van de gedane voorbereiding, verslagen,
hierbij wordt tevens rekening gehouden met het individuele aandeel in
de verslaggeving van de betrokken student. Bovendien zal er ook
rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden (cfr.
overmacht) Daarnaast worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint) voorgesteld aan de ganse klasgroep en begeleidende docenten. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 35% | Dit eerste deel van evaluatie tijdens de tweede examenkans gebeurt op
basis van een praktijkexamen waarbij een aantal praktische
onderzoeksvaardigheden getoetst worden. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 65% | Dit tweede deel van de evaluatie tijdens de tweede examenkans
gebeurt op basis een opdracht die ingediend wordt voor een
vastgestelde deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van
werkstukken’). |