Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
Wetenschappelijk onderzoek, psychosociale, ethische, juridische en organisatorische aspecten
Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg |
2010-11 |
nvt |
BINZO_5522 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Sorel Christine
- Duces Chantal
- Vandeweyer Dirk
- Vanspauwen Carl
- Peeters Claudia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties bachelor verpleegkunde
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Expertniveau |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Expertniveau |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Expertniveau |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Expertniveau |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Expertniveau |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Expertniveau |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Expertniveau |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Expertniveau |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Expertniveau |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Expertniveau |
VPK_5.17 | VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen. | Expertniveau |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Expertniveau |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Expertniveau |
Leerresultaten
1. De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
1.01.1 empathie:
- de student kan met inlevingsvermogen en geduld de cliënten en familieleden benaderen en zorg verlenen, met evenwicht tussen nabijheid en afstand
- de student is diplomatisch en tactvol in de omgang met cliënten, familie, de leden van het multidisciplinair team
1.01.4 aanpassingsvermogen en stressbestendigheid:
- de student kan keuzes maken en zich snel en accuraat aanpassen aan wisselende omstandigheden en spoedeisende situaties
- de student kan eigen emoties en gevoelens tijdig en gepast bespreekbaar maken met het verpleegkundig team in moeilijke omstandigheden
- de student kan bijdragen aan de beheersing van stresssituaties
2. De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat.
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
- de student kan wetenschappelijke kennis aanwenden inzake oorzaken, herkenning en behandeling van de meest voorkomende aandoeningen, letsels en spoedeisende situaties
- de student kan relevante gegevens uit verschillende bronnen kritisch beoordelen
- de student kan nauwkeurig en betrouwbaar participeren in wetenschappelijk onderzoek
- de student kan problemen, fouten, onvolkomenheden signaleren m.b.t. het gevoerde wetenschappelijk onderzoek
4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage tot het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
- de student kan de verpleekgundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria
- de student kan eigen handelen en verpleegkundige zorg bijsturen in functie van nieuwe inzichten (EBN/EBP)
4.15. Zich professioneel ontwikkelen
- de student kan relevante wetenschappelijke vakliteratuur kiezen in functie van het actualiseren van kennis en van voorgestelde veranderingen/aanpassingen (EBN/EBP)
- de student kan de gegevens uit wetenschappelijke vakliteratuur objectief gebruiken bij discussies en vernaderingen
- de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen
5. De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelstellingen van de zorg te realiseren
5.17. Intraprofessionele relaties opbouwen en intraprofessioneel samenwerken binnen het verpleegkundig team
- de student kan effectief en efficiënt met de juiste teamleden informatie uitwisselen, advies en hulp vragen/geven
- de student kan collegiaal samenwerken in het verpleegkundig team in functie van het welzijn van de cliënten
- de student kan flexibel inspelen op wisselende omstandigheden binnen de spoedeisende situaties
- de student kan aangrijpende of shockerende ervaringen van teamleden tijdens de zorgverlening bespreekbaar maken in het verpleegkundig en multidisciplinair team
6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19. Openstaan voor diversiteit in de samenleving
- de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden van het multidisciplinaire team rekening houden met hun culturele, religieuze, etnische en maatschappelijke achtergrond
- de student kan de verpleegkundige zorg aanpassen i.f.v. de eigenheid van het cliëntsysteem
Inhoud
- wetenschappelijk onderzoek
- juridische aspecten en organisatie
- ethische en psychosociale aspecten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (wetenschappelijk onderzoek - juridische aspecten en organisatie - ethische en psychosociale aspecten) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |