Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Klinisch onderwijs keuzestage: 50 uren


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BINZO_5527
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Duces Chantal
  • Sorel Christine
  • Vandeweyer Dirk
  • Vanspauwen Carl
  • Peeters Claudia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindcompetenties bachelor verpleegkunde

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
    VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
    VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Expertniveau
    VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau
    VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Expertniveau
    VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Expertniveau

    Leerresultaten

    1. De verpleegkundige als PERSOON

    1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid

    1.01.2 Verantwoordelijkheidszin

    - de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen

    - de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen

    1.01.3 Kritische ingesteldheid

    - de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van

    4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het  bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

    4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

    - de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen

    4.15 Zich professioneel ontwikkelen

    - de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen

    - de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen


    6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

    - de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden  van het multidisciplinair team rekening houden met hun culturele, religieuze, etnische en maatschappelijke achtergrond en de verpleegkundige zorg hieraan aanpassen

    Inhoud

    - 50 uren stage te lopen in een andere instelling dan de instelling van tewerkstelling 

            op een erkende dienst voor spoedgevallen of intensieve zorgen,

            of (bij voorkeur) in een andere specialiteit (brandwonden, erkende 100 ambulancedienst, neonatologie,....)

    - stageverslag

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Stage-verslag en stage-praktijk bepalen elk 50 % van de punten. De student moet op beide geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.

    Tweede examenkans is enkel mogelijk voor stage-verslag.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50% Stageverslag
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50% Permanente evaluatie : stage-praktijk
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Stageverslag