Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
Klinisch onderwijs keuzestage: 50 uren
Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg |
2010-11 |
nvt |
BINZO_5527 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Duces Chantal
- Sorel Christine
- Vandeweyer Dirk
- Vanspauwen Carl
- Peeters Claudia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties bachelor verpleegkunde
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Expertniveau |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Expertniveau |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Expertniveau |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Expertniveau |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Expertniveau |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Expertniveau |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Expertniveau |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Expertniveau |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Expertniveau |
Leerresultaten
1. De verpleegkundige als PERSOON
1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid
1.01.2 Verantwoordelijkheidszin
- de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen
- de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen
1.01.3 Kritische ingesteldheid
- de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van
4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
- de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
- de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen
- de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen
6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving
- de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden van het multidisciplinair team rekening houden met hun culturele, religieuze, etnische en maatschappelijke achtergrond en de verpleegkundige zorg hieraan aanpassen
Inhoud
- 50 uren stage te lopen in een andere instelling dan de instelling van tewerkstelling
op een erkende dienst voor spoedgevallen of intensieve zorgen,
of (bij voorkeur) in een andere specialiteit (brandwonden, erkende 100 ambulancedienst, neonatologie,....)
- stageverslag
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Stage-verslag en stage-praktijk bepalen elk 50 % van de punten. De student moet op beide geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans is enkel mogelijk voor stage-verslag.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | Stageverslag | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | Permanente evaluatie : stage-praktijk | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | Stageverslag |