Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Meubelontwerp DKO


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_5517
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Reuvis Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_02.1IV_02.1 - heeft inzicht in de (cultuur)historische context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_02.2IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_05.2IV_05.2 - interpreteert de informatie van de opdrachtgever correct en zet deze om in een eisenpakket.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_05.3IV_05.3 - vertaalt de analyse en interpretatie in een relevant concept.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_05.4IV_05.4 - hanteert een eigen, verantwoorde & vernieuwende ruimtelijke vormgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_05.5IV_05.5 - maakt een verantwoorde organisatie in relatie tot de ruimte en het programma.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_06.2IV_06.2 - analyseert een opdacht.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_06.3IV_06.3 - herleidt een opdracht tot deeltaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_06.4IV_06.4 - respecteert de planning.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_07.1IV_07.1 - respecteert de ergonomische vereisten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_07.3IV_07.3 - heeft inzicht in bouwconstructies en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_07.4IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_07.5IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.01IV_08.1 - schat de technische haalbaarheid van een opdracht in.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.02IV_08.2 - ontwerpt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.03IV_08.3 - maakt gedetailleerde opmetingsplannenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.04IV_08.4 - maakt realistische uitvoeringsplannen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.05IV_08.5 - maakt meetstaten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.08IV_08.8 - maakt een neerslag van een briefing of bijeenkomstGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.09IV_08.9 - bedenkt op korte termijn realistische oplossingen voor technische problemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_08.10IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.1IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.2IV_09.2 - communiceert duidelijk & volledig in 2D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.3IV_09.3 - communiceert duidelijk & volledig in 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.5IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.6IV_09.6 - legt een volledig en relevant projectdossier voor.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.7IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.8IV_09.8 - presenteert met een relevant beeldverslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_09.9IV_09.9 - produceert een relevant en gestructureerd schriftelijk verslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    IV_10.1IV_10.1 - werkt individueel.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    -De student onderzoekt naar relevantie en werkt naar integratie (maatmeubilair / projectmeubilair).

    -De student ontwerpt doelgroepgericht en prijsbewust.

    -De student presenteert de kwaliteiten van een ontwerp.

    -De student respecteert de regels van de ergonomie.

    Inhoud

    ONTWERP v/e REALISTISCH UIT TE VOEREN PROTOTYPE



    De student heeft zelf de hand in het onderwerp van dit afstudeerproject, wat hem toelaat zijn keuze af te stemmen op persoonlijke affiniteiten, budget en/of noden.

    Hierbij krijgt hij/zij tevens de kans om in te spelen op actuele wedstrijden, opdrachten of thema's. Het kunnen bijgevolg ook gebruiksvoorwerpen betreffen, doch meubels en interieur-gerelateerde producten genieten hierbij de voorkeur.

    De uiteindelijke keuze gebeurt in overleg met de docenten.

    Na een dummy-fase, waarbij mogelijke pijnpunten binnen een ontwerp in een dummy worden onderzocht, wordt van elke student verwacht een prototype voor te stellen aan de eindjury die voor de gelegenheid uitgebreid is met externen uit het vakgebied.

    De afgelegde weg maakt intrinsiek deel uit van de opdracht: van het zoeken naar de gepaste materialen en uitvoerder, via het uitwerken en -tekenen... tot de coördinatie en opvolging van de uitvoering.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Praktijkmateriaal

    Evaluatie

    Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



    Eigendom:

    Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



    Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

    Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.

    Examenperiode:

    Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

    Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%