Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management
Europa
Bachelor in het intercultureel management |
2010-11 |
nvt |
CIMIC_5504 |
10 |
300 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs - beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen - staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft - is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is vertrouwd met de belangrijkste politieke stromingen en actuele ontwikkelingen in Rusland en Oost-Europa;
- de student is in staat om de brede politieke, economische en maatschappelijke context van geselecteerde landen te duiden aan de hand van case studies die aan bodkwamen in de module;
- de student weet de brede stromingen, actuele ontwikkelingen en problemen in Oost Europa historisch te duiden en er een plaats aan te geven in de wereld van vandaag;
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent te situeren vanuit een gedeeld en historisch erfgoed;
- de student heeft een notie van de betekenis en werking van de eigen Europese instellingen en kan de meest prangende uitdagingen waarvoor het "nieuwe" Europa zich geplaatst ziet, kaderen;
- de student is in staat ook de veranderingen in eigen land genuanceerd te benaderen en te duiden in een breder perspectief.
Inhoud
S4 Specialisatie Europa - 10 studiepunten
Het voormalig Oost-Europa is dicht bij en toch relatief onbekend en vreemd. Het is steeds meer en nadrukkelijk ook aanwezig bij ons. Dus geen ver van ons bed show. In deze module vertrekken we van een uitgebreid inzicht in de culturele en politieke betekenis van Orthodoxie en zoemen in eerste instantie in op de voormalige uiteengevallen Sovjet-Unie en het huige Rusland. Voorts komen landen aan bod als Polen, Tsjechië, Roemenië, het uiteengevallen Joegoslavië, Kosovo. In een aantal onder hen is de transitie bloedig verlopen. Wat leren wij hieruit? Tenslotte belanden we aan in het "oude Europa". Bestaat er zo iets als "een Europese identiteit" - en zo ja: wat betekent dat dan? We werpen een licht op betekenis en werking van de (nieuwe) Europese instellingen. Ook gaan we in opde vraag: waar liggen de nieuwe grenzen van de EU? En staan we stil bij getuigenissen in een ander wereld - oost-Europa heir: Mechelen aan de Tigris. Om te eindigen staan we stil bij "taalrechtvaardigheid" in ons eigen land en gaan op zoek naar (vergeten, verborgen) verhalen uit onze eigen geschiedenis in Meesel Kiezegem.
Cultuur, literatuur, economie, politieke ontwikkelingen in de (ex-Oost)-Europese landen komen aan bod.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Literatuurlijst
- Reader Europa
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Het verwerkingsrapport moet op vrijdag 28/08/2011 binnen geleverd worden. De verwerkingsavond wordt later meegedeeld. Het rapport is een groepsopdracht, met mondelinge presentatie. Er wordt gewerkt met de pass/fail methode. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |