Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
China vandaag
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_2892 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs.
Eindcompetentie
OM_IRM_01.0A | OM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.1 | OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.2 | OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.3 | OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_02.00A | OM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_02.01 | OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_02.03 | OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_02.10 | OM_IRM_02.10 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_04.0B | OM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_04.1 | OM_IRM_04.1 - het management advies kan geven over interculturele verschillen die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. De student verzamelt de vereiste, eventueel meertalige gegevens (niet vanuit het Chinees) efficiënt vanuit betrouwbare, relevante bronnen. Dit op het niveau van algemene cultuur, economie, politiek en maatschappij van China.
2. De student selecteert de essentiële gegevens.
3. De student verwerkt deze geselecteerde gegevens tot direct bruikbare informatie; de student analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert de informatie, indien wenselijk met de daarvoor gepaste software.
4. De student legt en onderhoudt interne en externe contacten in internationale context, meer bepaald met China, zowel van zichzelf als van de leidinggevende, met respect voor interculturele verschillen.
5. De student presenteert informatie klantgericht. Dit gebeurt mondeling, eventueel ondersteund met de gepaste presentatiesoftware.
6. De student communiceert beroepsspecifieke cultuurgerelateerde informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan leken, specifiek met betrekking tot China.
7. De student geeft het management advies over interculturele verschillen, meer bepaald in contacten met China, die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen.
Inhoud
Verschillende onderwerpen in verband met China, waaronder:
1. Topografie
2. Geschiedenis
3. Politiek: partij en staat, buitenlands beleid
4. Economie en overgang van een planeconomie naar een socialistisch marktsysteem
5. Filosofie
6. Recht
7. Informatie, media en censuur
8. Taal (achtergrond en structuur, geen taallessen)
9. Guanxi ('connecties')
10. Familie en maatschappij
11. Bedrijven & bedrijfscultuur
Eigen presentatie.
(onder voorbehoud van wijzigingen)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Geen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |