Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Wereldbeeld


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_5469
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Geen voorkennis vereist.

    Eindcompetentie

    OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.08OM_IRM_02.8 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.01OM_IRM_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.06OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.07OM_IRM_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.12OM_IRM_05.12 - ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student moet op het einde van het academiejaar in staat zijn om de verschillende besproken onderwerpen te doorleven en ze voor zichzelf eigen te maken.  De onderwerpen (religieuze en niet-religieuze) moeten in relatie gebracht worden met een sterke bewustwording van hun eigen identiteit en met het “zichzelf” verstaan (persoonlijke waarden).  Heel veel aandacht zal ook gaan naar de rol van objectiviteit. 


    Iedereen heeft zijn eigen “kader” dat bestaat uit een eigen, unieke combinatie van denkwijzen en voorstellingen.  Dit heeft invloed op je handelen en voelen.  Het is bedoeling dat de student via de opgedane kennis inzicht hebben in deze beelden, over deze waarden kunnen praten en hun ideeënwereld kunnen in vraagstellen, bijstellen of uitbreiden. 


    De studenten moet een kritische denkhouding durven aannemen tegenover zichzelf en tegenover de mens en maatschappij en bereid zijn tot levenslang leren.


    Van studenten wordt verwacht dat ze tolerant, flexibel, en respectvol met de/het andere omgaan.  Daarom hebben ze een groot inlevingsvermogen nodig, luisterbereidheid tegenover de andere, gevoel voor humor, geduld en enthousiasme.


    Van de studenten wordt verwacht dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen, dat ze creatief zijn en zichzelf goed kunnen uitdrukken.  Daarom moet de student op een goede, helder opgebouwde manier  de dingen kunnen beargumenteren en op die basis een goede gefundeerde mening kunnen verantwoorden. 


    De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet mits gebruik van de meest gepaste opzoekmogelijkheid en door het ingeven van de juiste syntaxis. Het gevonden resultaat van het internet beoordeelt hij kritisch op basis van kwaliteit, recentheid, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.


    De student maakt via MS-Word documenten (rekening houdend met inhoud en structuur) professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.


    De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.


    De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.


    De student controleert kritisch zijn eigen eindresultaat, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.

    Inhoud

    1. Betekenis wereldbeelden: starten bij jezelf

    2. Kijken naar de wereld om je heen

    3. Hoe maskers/kledij een uitdrukking kunnen zijn van identiteit

    4. Cultuur/stereotypes/vooroordelen

    5. Culturele identiteit

    6. Interculturele communicatieve competentie

    7. De plaats en de betekenis van de Andere

    8. De plaats en de betekenis van de Andere

    9. De plaats en de betekenis van de Andere

    10. Levinas en Hannah Arendt

    11. Levinas en Hannah Arendt

    12. gesprekspartners

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    De evaluatie is enerzijds gebaseerd op de manier hoe studenten hun opgedane inzichten uit de cursus en de aangeboden informatie mee verweven in hun portfolio en anderzijds op de manier hoe zij hun antwoord doorleefd hebben.  Het geheel moet op een heldere manier weergegeven worden en de paper moet uitgewerkt worden in MS Word volgens de richtlijnen van een lang document.  Dit onderdeel staat op 60 % van de punten.


    Tijdens de examenreeks komen de studenten mondeling hun portfolio verdedigen.  Dit gebeurt aan de hand van een eenvoudige powerpointpresentatie.  Studenten worden nadien individueel bevraagd.  Dit onderdeel staat op 40 % van de punten.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer40% presentatie en mondelinge bevraging
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% herwerking portfolio + mondeling examen