Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Recht in Europese context


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_5441
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Foubert Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.04OM_IRM_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.06OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    Eindcompetenties



    1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.



    1. De student verwerkt behoorlijk zelfstandig de verplichte literatuur ‘Europa in 12 lessen’ door Pascal Fontaine. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren en synthetiseren. De docent begeleidt de student erin om hoofd –en bijzaken te onderscheiden en zal ook de student oplossingen aanbrengen bij eventueel ondervonden moeilijkheden bij deze opdracht.



    5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.



    1. De student kent de basisprincipes van het recht in internationale context.

    2. De student volgt nieuwe ontwikkelingen van Europa vandaag op via multimedia.

    3. De student schat in wanneer binnen een juridische context raad moet worden gevraagd aan externen. Hij kent hiervoor de verschillende kanalen.


    Inhoud

     

    Inhoud


    Deel A

    Recht in internationaal verband heeft als doelstelling om de bachelorstudenten op een heldere en aangename manier kennis te laten maken met de basisprincipes van het recht.

    I.

    *het nut van het recht aantonen

    *bronnen van het recht vinden

    *het recht definiëren

    *inzicht verwerven in de moeizame verhouding tussen recht en rechtvaardigheid



    II. Inzicht brengen in de politieke wereld van België

    *kennis over het functioneren van parlementen en regeringen

    *welke overheden zijn er in België?



    III De rechterlijke wereld



    *kennis verwerven over de diverse rechtbanken

    *voor elk van die rechtbanken de typische verschillen leren kennen

    *meedenken met een gerechtelijke procedure



    IV Enkele begrippen situeren vanuit het perspectief van de student

    *soorten personen

    *soorten subjectieve rechten



    Deel B



    Europa in 12 lessen



    Wat is het nut van de EU? Waarom en door wie is zij opgericht? Hoe functioneert zij? Welke voordelen heeft zij haar burgers al gebracht en voor welke nieuwe uitdagingen ziet zij zich tegenwoordig gesteld? Hoe kunnen de burgers er nauwer bij betrokken raken? Kan de EU in een tijdperk van mondialisering succesvol concurreren met andere grote economieën en haar sociale verworvenheden handhaven? Kan Europa een leidende rol in de wereld blijven spelen en voor bescherming tegen terrorisme helpen zorgen?


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Recht - Principes en Praktijk

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Europa in 12 lessen door Pascal Fontaine

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%