Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Recht in Europese context
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_5441 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
OM_IRM_01 | OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.1 | OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.2 | OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05 | OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.00A | OM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.02 | OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.04 | OM_IRM_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.06 | OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Eindcompetenties
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student verwerkt behoorlijk zelfstandig de verplichte literatuur ‘Europa in 12 lessen’ door Pascal Fontaine. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren en synthetiseren. De docent begeleidt de student erin om hoofd –en bijzaken te onderscheiden en zal ook de student oplossingen aanbrengen bij eventueel ondervonden moeilijkheden bij deze opdracht.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student kent de basisprincipes van het recht in internationale context.
2. De student volgt nieuwe ontwikkelingen van Europa vandaag op via multimedia.
3. De student schat in wanneer binnen een juridische context raad moet worden gevraagd aan externen. Hij kent hiervoor de verschillende kanalen.
Inhoud
Inhoud
Deel A
Recht in internationaal verband heeft als doelstelling om de bachelorstudenten op een heldere en aangename manier kennis te laten maken met de basisprincipes van het recht.
I.
*het nut van het recht aantonen
*bronnen van het recht vinden
*het recht definiëren
*inzicht verwerven in de moeizame verhouding tussen recht en rechtvaardigheid
II. Inzicht brengen in de politieke wereld van België
*kennis over het functioneren van parlementen en regeringen
*welke overheden zijn er in België?
III De rechterlijke wereld
*kennis verwerven over de diverse rechtbanken
*voor elk van die rechtbanken de typische verschillen leren kennen
*meedenken met een gerechtelijke procedure
IV Enkele begrippen situeren vanuit het perspectief van de student
*soorten personen
*soorten subjectieve rechten
Deel B
Europa in 12 lessen
Wat is het nut van de EU? Waarom en door wie is zij opgericht? Hoe functioneert zij? Welke voordelen heeft zij haar burgers al gebracht en voor welke nieuwe uitdagingen ziet zij zich tegenwoordig gesteld? Hoe kunnen de burgers er nauwer bij betrokken raken? Kan de EU in een tijdperk van mondialisering succesvol concurreren met andere grote economieën en haar sociale verworvenheden handhaven? Kan Europa een leidende rol in de wereld blijven spelen en voor bescherming tegen terrorisme helpen zorgen?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Recht - Principes en Praktijk
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Europa in 12 lessen door Pascal Fontaine
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |