Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Frans 5 (BMA/BIO)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_5464 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 1, Frans 2, Frans 3 en Frans 4 (BMAR BIO)
Eindcompetentie
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.
De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.
De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek en heeft de informatie verwerkt op een persoonlijke manier, geeft ze door in behoorlijk Frans en antwoordt spontaan op vragen.
De student begrijpt teksten, uiteenzettingen en audiovisuele documenten over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.
De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.
De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doel, de doelgroep en het medium.
De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.
De student toont dat hij over een degelijke basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.
Inhoud
De 5 competenties van het Europees referentiekader niveau B1/B2 komen aan bod.
De student leert genuanceerd communiceren in het Frans: telefoneren, verkoopgesprekken voeren, klanten informeren, producten en bedrijven voorstellen, solliciteren, professionele en actuele thema's voorstellen, vergaderen.
De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via "Vocabulaire progressif du français des affaires".
Op Toledo worden oefeningen en teksten aangeboden om de leesvaardigheid van beroepsgerichte documenten te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter te leren begrijpen.
Via een uitwisselingsproject met Franstalige studenten worden de communicatieve vaardigheden aangescherpt.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen.
Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen.
Extra evaluatievoorwaarden : geen ongewettigde afwezigheid tijdens het uitwisselingsproject.
Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%). | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De student legt een nieuw portfolio aan volgens de instructies die op Toledo staan. Het portfolio telt mee voor 30% van het eindtotaal. |