Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Frans 5 (BMA/BIO)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_5464
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Damme Maria

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Frans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 1, Frans 2, Frans 3 en Frans 4 (BMAR BIO)

    Eindcompetentie

    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
    BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.

    De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.

    De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek en heeft de informatie verwerkt op een persoonlijke manier, geeft ze door in behoorlijk Frans en antwoordt spontaan op vragen.

    De student begrijpt teksten, uiteenzettingen en audiovisuele documenten over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.

    De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.

    De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doel, de doelgroep en het medium.

    De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.

    De student toont dat hij over een degelijke basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.

    Inhoud

    De 5 competenties van het Europees referentiekader niveau B1/B2 komen aan bod.

    De student leert genuanceerd communiceren in het Frans: telefoneren, verkoopgesprekken voeren, klanten informeren, producten en bedrijven voorstellen, solliciteren, professionele en actuele thema's voorstellen, vergaderen.

    De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via "Vocabulaire progressif du français des affaires".

    Op Toledo worden oefeningen en teksten aangeboden om de leesvaardigheid van beroepsgerichte documenten te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter te leren begrijpen.

    Via een uitwisselingsproject met Franstalige studenten worden de communicatieve vaardigheden aangescherpt.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen.

    Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen. Extra evaluatievoorwaarden : geen ongewettigde afwezigheid tijdens het uitwisselingsproject. Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% De student legt een nieuw portfolio aan volgens de instructies die op Toledo staan. Het portfolio telt mee voor 30% van het eindtotaal.