Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Verpleegkundige diagnostiek en interventies 4


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_5415
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Potters Steve
  • Van Camp Nathalie
  • De Wachter Peter
  • De Blaeser Liesbeth
  • De Duytsche Remko

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
    VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verkennen
    VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
    VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
    VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
    VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
    VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
    VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
    VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
    VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
    VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
    VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerkennen
    VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verdiepen
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen

    Leerresultaten

    Empathie, verantwoordelijkszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden bij de verzorging van patiënten met pijn, agressieve patiënten en patiënten met diabetes en darmstoma.

    De student moet in staat zijn de eigen waarden en normen te omschrijven en zich bewust zijn van andere waarden en normen.

    Hij/zij moet ook de verpleegkundige zorg bij deze patiënten in matig en afgelijnde complexe situaties kunnen verantwoorden op basis van kennis van pathologie en verpleegkundige procedures en inzichten.

    Student moet ook symptomen en klachten van somatische, psychische en sociale veranderingen bij patiënten kunnen herkennen. Hieraan gekoppeld is het kunnen bepalen van haalbare en concrete doelstellingen op korte en lange termijn. Verwacht wordt dat studenten gezondheidsrisico's bij deze patiënten kunnen identificeren.

    Prioriteiten stellen in het kader van de zorgorganisatie en het eigen verpleegkundig handelen analyseren worden beoogd.

    Tot slot verwachten wij dat studenten een gefundeerd standpunt kunnen innemen rond vernieuwing op het vlak van deze verpleegkundige thema's.

    Inhoud

    In deel 1 ligt het accent op pijn en pijnbestrijding :

    fysiologie, waarneming, soorten en typen pijn, methoden van pijnbestrijding en -meting, de rol van de pijnverpleegkundige en de verschilpunten tussen acute en chronische pijn op vlak van behandeling worden gedoceerd. De hoofdstukken rond farmacologie worden in zelfstudie aangereikt.



    Deel 2 behandelt agressiebeheersing en omgaan met ingrijpende gebeurtenissen.

    De theorie wordt door de student op zelfstandige basis voorbereid, naast een bevraging naar een persoonlijke ervaring/praktijksituatie op de werksetting. Tijdens de contacturen wordt de theorie getoetst aan oa. een videofragment en enkele ' ingezonden ' situaties.



    In deel 3 wordt het klinisch verpleegkundig redeneren beoogd met een grondige uitdieping en brede benadering van VPK thema's die in verschillende settings voorkomen en een evolutie kennen.

    1. Diabetes in de 21-ste eeuw : wetgeving en Conventie, belang van educatie, klinisch pad, verschillende soorten 

        insulines en hun werking. 

        Er wordt aandacht besteed aan de vroegtijdige herkenning en huidige verpleegkundige aanpak van potentiële

        verwikkelingen zoals diabetesvoet, nierfalen, oogproblematiek, VACtherapie en larventherapie.

    2. Zorg voor darmstoma's en probleemstomata: de theoretische achtergrondkennis (somatische aspecten en

        psychosociale begeleiding ) wordt aangeboden in een cursus.

        Tijdens de contacturen wordt stilgestaan bij het (vroegtijdig) herkennen van de probleemstomata en de aanpak

        ervan adhv. afbeeldingen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie


    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%