Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_5407
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Bryon Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

    Eindcompetenties 1e programmajaar brugopleiding

    Eindcompetentie

    VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
    VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verdiepen

    Leerresultaten

    2. De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

    2.05 Verpeegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief



    De student kent verschillende zoekstrategieën en kan doelgericht betekenisvolle verpleegkundige en medische informatie opzoeken

    De student kent een verscheidenheid aan databanken en kan deze raadplegen

    De student kan de betrouwbaarheid van een website beoordelen





    4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

    4.15 Zich professioneel ontwikkelen




    De student kan op een correcte manier verwijzen naar de gebruikte bronnen en dit nauwkeurig en volgens de aangeleerde methode

    De student stelt een literatuurlijst op volgens de aangeleerde methode

    De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen toepassen op praktijksituaties

    De student kan een verpleegkundig thema grondig verkennen aan de hand van verschillende bronnen (databanken)

    De student begrijpt Engelstalige en Franstalige verpleegkundige vakliteratuur

      

    Inhoud

    In de eerste plaats is het de bedoeling dat de student inzicht verwerft in het classificatiesysteem dat in bibliotheken wordt gehanteerd. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om op een efficiënte manier informatie op te zoeken in verband met verpleegkundige literatuur en andere ondersteunende vakgebieden.



    Het ontwikkelen van een zoekstrategie is zeer belangrijk bij het maken van een scriptie. Dit opleidingsonderdeel biedt de studenten de kans zich optimaal voor te bereiden op de scriptie in het derde jaar.



    De student verkent via een opdracht de verschillende aspecten die aan een verpleegkundig thema kunnen worden onderscheiden. Dit gebeurt door het raadplegen van zoveel mogelijk databanken en betrouwbare websites en het bijhouden van een logboek.

    Via aangepaste opdrachten krijgt de student de gelegenheid om de nodige vaardigheden hiervoor te ontwikkelen.

    Via deze opdrachten leren studenten ook wetenschappelijke literatuur opzoeken en verwerken. De student moet ook over een passieve kennis van het Frans en het Engels beschikken om vakliteratuur in die talen te kunnen raadplegen.



    De student leert via oefeningen en opdrachten verwijzen naar de verschillende soorten bronnen volgens de aangeleerde methode. De student leert een literatuurlijst opmaken volgens de aangeleerde methode.

    De student wordt voorbereid op het leren formuleren van vragen voor wetenschappelijk onderzoek (PICO).

    De student leert ook een synthesetekst schrijven van verschillende artikels die eenzelfde onderwerp behandelen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel is een score van 10/20 voor alle  opdrachten samen en minstens 8/20 voor elke opdracht afzonderlijk noodzakelijk

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% opdrachten die zelfstandig worden gemaakt
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% opdrachten die zelfstandig worden gemaakt