Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
BBrBV_5407 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetenties 1e programmajaar brugopleiding
Eindcompetentie
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verdiepen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verdiepen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verdiepen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verdiepen |
Leerresultaten
2. De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpeegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student kent verschillende zoekstrategieën en kan doelgericht betekenisvolle verpleegkundige en medische informatie opzoeken
De student kent een verscheidenheid aan databanken en kan deze raadplegen
De student kan de betrouwbaarheid van een website beoordelen
4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
De student kan op een correcte manier verwijzen naar de gebruikte bronnen en dit nauwkeurig en volgens de aangeleerde methode
De student stelt een literatuurlijst op volgens de aangeleerde methode
De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen toepassen op praktijksituaties
De student kan een verpleegkundig thema grondig verkennen aan de hand van verschillende bronnen (databanken)
De student begrijpt Engelstalige en Franstalige verpleegkundige vakliteratuur
Inhoud
In de eerste plaats is het de bedoeling dat de student inzicht verwerft in het classificatiesysteem dat in bibliotheken wordt gehanteerd. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om op een efficiënte manier informatie op te zoeken in verband met verpleegkundige literatuur en andere ondersteunende vakgebieden.
Het ontwikkelen van een zoekstrategie is zeer belangrijk bij het maken van een scriptie. Dit opleidingsonderdeel biedt de studenten de kans zich optimaal voor te bereiden op de scriptie in het derde jaar.
De student verkent via een opdracht de verschillende aspecten die aan een verpleegkundig thema kunnen worden onderscheiden. Dit gebeurt door het raadplegen van zoveel mogelijk databanken en betrouwbare websites en het bijhouden van een logboek.
Via aangepaste opdrachten krijgt de student de gelegenheid om de nodige vaardigheden hiervoor te ontwikkelen.
Via deze opdrachten leren studenten ook wetenschappelijke literatuur opzoeken en verwerken. De student moet ook over een passieve kennis van het Frans en het Engels beschikken om vakliteratuur in die talen te kunnen raadplegen.
De student leert via oefeningen en opdrachten verwijzen naar de verschillende soorten bronnen volgens de aangeleerde methode. De student leert een literatuurlijst opmaken volgens de aangeleerde methode.
De student wordt voorbereid op het leren formuleren van vragen voor wetenschappelijk onderzoek (PICO).
De student leert ook een synthesetekst schrijven van verschillende artikels die eenzelfde onderwerp behandelen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel is een score van 10/20 voor alle opdrachten samen en minstens 8/20 voor elke opdracht afzonderlijk noodzakelijk
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | opdrachten die zelfstandig worden gemaakt | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | opdrachten die zelfstandig worden gemaakt |