Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Verpleegkundige diagnostiek en interventies 3


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3383
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Kuhn Ernestina
  • De Wachter Peter
  • Van Winkel Hildegarde

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Doorgroeiniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Doorgroeiniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.



De student kan:

- eigen houding en handelingen verantwoorden

- verwoordt eigen werkpunten op eigen initiatief

- neemt initiatief om de situatie ( casus en oefensituaties) te verbeteren





2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief De student kan verbanden leggen tussen gegevens uit meerdere bronnen o.a. theorie en praktijk

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde De student herkent en erkent de klinische symptomen en klachten van eenvoudige disfuncties en de reactie op hun ziek-zijn

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden De student identificeert de samenhang tussen verpleegproblemen en - diagnoses in matig complexe zorgsituaties

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem De student bepaalt concrete doelstellingen en een individueel zorgplan in matig complexe zorgsituaties

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren




De student:

- kan correcte informatie geven aan cliënt en familie

- handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes in matig complexe situaties

- werkt volgens de voorgeschreven protocollen en procedures

- voert de zorg vlot en handig uit in matig complexe situaties

- neemt maatregelen ter bescherming van de eigen veiligheid en die van collega's



2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen



De student

- evalueert de kwaliteit van de verleende zorg

- stuurt zorg, indien gewenst, bij



2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren



De student:

- rapporteert volledig, relevant en beknopt



2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen



De student:

- identificeert gezondheidsrisico's bij cliënten

- bespreekt met cliënten de mogelijke gezondheidsrisico's





3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren




De student kan prioriteiten stellen in de zorg voor een cliënt in matig complexe zorgsituaties





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

14. Handelen in functie van kwaliteitszorg




De student:

- analyseert eigen verpleegkundig handelen in functie van de kwaliteitscriteria

- reflecteert over de kwaliteit van het eigen handelen in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen

Inhoud

In de module geneeskundige verpleegkunde gaat de aandacht vooral naar verpleegkundige aandachtspunten bij bloedafname, perifeer intraveneus infuus, subcutaan infuus, puncties en zorgen aan het urinestelsel. De bedoeling is dat de student in dit verband verpleegsituaties kan analyseren en vanuit de basisprincipes van het verpleegkundig handelen verschillende verpleegkundige acties kan plannen, uitvoeren en evalueren. Tevens verwerft hij theoretische inzichten, alsook kennis van de nodige materialen en mogelijke verwikkelingen die zich kunnen voordoen.



In de module heelkundige verpleegkunde verdiepen we ons in de totaalzorg van een heelkundige patiënt. Recente evoluties inzake wondzorg en verbanden worden besproken. De technische vaardigheden, worden zoals verwacht, complexer. Komen aan bod:

- alle vaardigheden in verband met wonddrainage: hoog-vacuümdrainage, open-passieve drainage en wiek

- alle vaardigheden in verband met wondspoeling: diepe- en oppervlakkige wondspoeling

- aanwenden van topica en geïmpregneerde compressen

- verzorgen en verwijderen van steunplaten en steunhechtingen

Ook de wondclassificatiesystemen, de voedingsaspecten en pijnbestrijding bij een patiënt met wonden behoren tot de leerinhoud.

Aan het einde van de lessenreeks moet een groepswerk (het opstellen van een wondzorgplan) alle bestudeerde aspecten integreren in een opdracht.



In de module pijn en pijnbestrijding worden de eerste basisbegrippen rond farmacologie aangereikt. Worden behandeld: geschiedenis, geneesmiddelenvormen, hun toediening en verpakking, farmacokinetiek, geneesmiddelen tijdens zwangerschap en borstvoeding, de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening en fouten bij de geneesmiddelentoediening in ziekenhuizen. Vervolgens ligt het accent op pijn en pijnbestrijding: fysiologie, waarneming, soorten en typen pijn, methoden van pijnbestrijding en - meting en de rol van de pijnreferentieverpleegkundige.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie