Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Meubel- en interieuruitvoering IBK
Bachelor in de interieurvormgeving |
2010-11 |
Interieurvormgeving 3 |
IV_5403 |
8 |
240 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Kennes Koenraad
- De Ruijter Herlinda
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De studenten behaalden reeds het diploma interieurvormgeving, interieur en meubel, en beheersen dus alle eindcompetenties van deze opleiding. Alle competenties van de opleiding worden dus aangescherpt. Bijzondere aandacht is er voor volgende competenties: zie eindcompetenties.
Eindcompetentie
IV_07.4 | IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07.5 | IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.10 | IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.6 | IV_09.6 - legt een volledig en relevant projectdossier voor. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10.2 | IV_10.2 - werkt in teamverband. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10.4 | IV10.4 - Heeft inzicht in de dagelijkse werking van een ontwerpbureau. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De studentengroep deelt zich op in ontwerpbureaus van telkens drie medewerkers. De drie medewerkers werken samen, maken afspraken, verdelen het werk. Zij werken parallel aan de oprachten die hen worden opgelegd, bepalen zelf hun deadlines. Zij formuleren hun uitgangspunten aan de opdrachtgevers en werken het uitvoeringsdossier technisch uit.
Inhoud
De studenten werken in de loop van het academiejaar aan drie reële opdrachten voor externe opdrachtgevers. Twee opdrachten worden opgelegd. Ze worden geselecteerd uit de aanvragen van derden aan het departement. Het zijn opdrachten uit de publieke sector, in de non-profitsfeer. De derde opdracht moet door elk ontwerpbureau zelf aangebracht worden.
De studenten van IBK werken voor dit opleidingsonderdeel vakoverschrijdend met het opleidingsonderdeel Interieurbouw.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.
Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:
De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.
De studenten van IBK werken voor dit opleidingsonderdeel vakoverschrijdend met het opleidingsonderdeel Interieurbouw. De resultaten worden ook vakoverschrijdend bepaald.
Eigendom:
Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.
Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:
Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.
Examenperiode:
Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.
Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | |