Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

International macro-economic topics 2


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_5234
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties International Macro-economic topics 1

    Eindcompetentie

    BIO_01BIO_01 - Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving.Integratieniveau
    BIO_04BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BIO_05BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
    BIO_06BIO_06 - Commercieel beleid (binnen interculturele context) voeren.Doorgroeiniveau
    BIO_07BIO_07 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen internationale/interculturele context, focus China.Integratieniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau

    Leerresultaten


    • Intercultureel competent: integratie


    o      Je hebt inzicht in interculturaliteit in het algemeen en meer bepaald die van de aan bod gekomen regio’s


    o      Je begrijpt de oorsprong van stereotype beelden van andere culturen die in de seminaries aan bod komen.


    o      Je begrijpt de oorsprong van misverstanden en conflicten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond van de regio’s die in de seminaries aan bod gekomen.


    o      Je kan stereotype beelden van de aan bod gekomen regio’s doorprikken.


    o      Je kan oplossingen formuleren voor interculturele misverstanden die op een HR-beleid wegen.


     


    ·        Marketingstrategie uitwerken en mee bepalendoorgroei


    o      Je kan een beperkt internationaal ‘marktonderzoek’ (desk research) uitvoeren en de resultaten omzetten in aanbevelingen voor het marketingbeleid. Je kan internationale (potentiële afzet-) markten analyseren en interpreteren.


     


     


    ·        Distributiebeleid: doorgroei


    o      Je hebt beperkt inzicht in internationaal distributiebeleid. Je kent en begrijpt de incoterms en andere documenten voor douane en accijnzen.


     


    ·        Commercieel beleid (in int. context) voeren: doorgroei


    o      Je kan de behoeften van internationale klantensegmenten analyseren.


    o      Je hebt aandacht voor interculturele verschillen in zakelijke contacten.


     


    ·        Ondersteunen bedrijfsbeleid: integratie


    o      Je kan aanbevelingen formuleren voor algemeen bedrijfsbeleid en meer specifiek HR-beleid (ter plaatse en voor expats) in de aan bod gekomen regio’s


    o      Je analyseert bedrijfseconomische gegevens.


    o      Je kan resultaten van marktanalyses interpreteren.


     


    ·        Opbouwen kwaliteitsvolle redenering: integratie


    o      Voor je paper ga je systematisch tewerk in het analyseren van je gekozen onderwerp, verzamel je relevante informatie, leg je verbanden tussen de verzamelde relevante informatie, integreer je nieuwe met bestaande informatie, kom je tot een gefundeerde conclusie (ev. met aanbevelingen) en standpunt.


     


    ·        Interne en externe communicatie mondeling: integratie


    o      Je communiceert vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast, correct en enthousiast tijdens de seminaries en op het examen (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).


    o      Je notuleert tijdens de seminaries.


     


    ·        Interne en externe communicatie schriftelijk: integratie


    o      Je bouwt een gestructureerde paper op waarin je vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast en correct communiceert (in het Nederlands C2 en in het Engels B2/C1).


     


    ·        Initiatief nemen: integratie


    o      Je stelt uit eigen beweging vragen tijdens de seminaries, je reageert op vragen van de spreker, …

    Inhoud

    Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal seminaries over internationale macro-economische topics, m.n. internationaal ondernemen en zakendoen. Deze seminaries worden grotendeels door experten uit de bedrijfswereld verzorgd: Flanders Investment & Trade, hun Vlaams Economische Vertegenwoordigers (VLEV’s), VOKA en andere externen uit het werkveld. Voor extern gevolgde seminaries wordt een deelnamekost via de studentenrekening doorgerekend. Op die manier maak je kennis met het échte internationale zakendoen en wordt de praktijkervaring tot bij jou gebracht. De focus ligt in dit opleidingsonderdeel niet op China omdat dat land al ruimschoots aan bod komt in Asian Business Topics.


     


    Daarnaast diept elke student één onderwerp dat tijdens de seminaries aan bod komt uit in een individuele paper.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40% Paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics.
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20% Interactie tijdens de seminaries, voorbereidingen, ...
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%