Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Eindproject (BLM)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_5383 |
8 |
240 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Suykens Beatrice
- Selleslag Christian
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Kunnen afstuderen.
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
BM_BLM_01 | BM_BLM_01. De logistieke sector en supply chain analyseren. | Integratieniveau |
BM_BLM_02 | BM_BLM_02. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier de (internationale ) goederenstroom organiseren. | Integratieniveau |
BM_BLM_03 | BM_BLM_03. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier de informatiestroom managen. | Integratieniveau |
BM_BLM_04 | BM_BLM_04. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier transport organiseren. | Integratieniveau |
BM_BLM_05 | BM_BLM_05. In de supply chain de reglementeringen en procedures toepassen. | Integratieniveau |
BM_BLM_06 | BM_BLM_06. Relaties met stakeholders ontwikkelen en onderhouden. | Integratieniveau |
BM_BLM_07 | BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf. | Integratieniveau |
BM_BLM_08 | BM_BLM_08. Ondersteunen van he bedrijfsbeleid binnen de logistieke context. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student toont aan dat hij de leerstof uit de lessen kan integreren in de praktijk.
De student neemt als uitgangspunt een casus uit de logistiek praktijk.
De student toont dat hij in groep, mondeling en schriftelijk, binnen de gestelde termijn een oplossing van vinden voor de voorgedragen opdracht die voldoet aan de voorgeschreven eisen.
Inhoud
Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een business project.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.
Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.
Tijdens het academiejaar worden meermaals infosessies georganiseerd door de opleiding. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal en wordt eveneens gepost op Toledo. Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze deze info kennen.
Een interne promotor en een externe opdrachtgever begeleiden het eindproject.
Het eindproject wordt in het Engels of in het Frans geschreven.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.
De presentatie kan in het Engels of in het Frans.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.
De beroepsspecifieke competenties van de afstudeerrichting worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.
Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveldIndien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.
Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.
Eerste examenkans |
Tweede examenperiode (juni) |
Portfolio |
100% |
|
Tweede examenkans |
Derde examenperiode (augustus) |
Portfolio |
100% |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |