Hoofdpagina | Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie
Bachelorproef
Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie |
2010-11 |
nvt |
BATAC_4992 |
16 |
480 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindtermen van de opleidingsonderdelen die in het eerste semester staan geprogrammeerd. De eindtermen van het behaalde bachelor-of masterdiploma.
Eindcompetentie
BATAC_01 | BATAC_01 - Inzicht hebben in de verschillende fasen van het audiovisueel productieproces | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_02 | BATAC_02 - Inzicht hebben in het technisch verhaal van het audiovisueel productieproces | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_03 | BATAC_03 - Beschikken over voldoende creatieve feeling. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_04 | BATAC_04 - Het audiovisueel product een narratief fundament meegeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_05 | BATAC_05 - In de audiovisuele sector als teamplayer optreden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_06 | BATAC_06 - In de audiovisuele sector als allrounder functioneren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BATAC_07 | BATAC_07 - Een professioneel audiovisueel product realiseren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Tijdens de realisatie van de bachelorproef krijgen heel wat competenties en vaardigheden, die aangeleerd en ingeoefend zijn tijdens het jaar, een ultieme toetsing:
· Het redactionele: research, planning, scenario, voice-over tekst, svos en generiek, interviewtechnieken)
· Het creatieve: realisatie (draaiboek, materiaalkeuze en planning, captatie, visioneren, montage)
· Het productionele: elke groep vervult preproductionele, productionele en postproductionele fases. De studenten passen elk opleidingsonderdeel in de praktijk toe.
· Het technische: de student presenteert het geheel voor een jury en past een swot toe op het resultaat. Hij verdedigt zijn project en licht het toe.
De bachelorproef is ook een ideale manier om attitudes te beoordelen: teamgerichtheid, stressbestendigheid, werken tegen deadlines, kritische ingesteldheid, respecteren van de deontologie, flexibiliteit, zelfstandigheid.
Inhoud
De bachelorproef is een intensieve oefening waarin alle onderdelen van de opleiding uitgebreid worden ingeoefend. Het eindproduct is een multicameraprogramma voor supo.be. Het uitzendplatform en de doelgroep liggen dus vast, maar de inhoud en het format niet.
De studenten kiezen hun groep zelf en houden hierbij rekening met individuele competenties en interesses. De studenten zijn zelf verantwoordelijk voor de productieplanning, het budgetbeheer, de eindredactie en de algemene taakverdeling.
De programma's zijn vaak een combinatie van reportages, gasten en kleine formats. De studenten maken zelf een scenario, bedenken een format, staan in voor de productie, hanteren zelf de camera en monteren alles tot een geheel. Het gaat echter verder. De student is ook verantwoordelijk voor presentatie, teksten, decor, grafiek, tussenbumpers en generieken. De nadruk ligt op het audiovisuele aspect, maar vaak is er ook een crossmediale vertaling: de aanmaak van een website, virale promotie, verspreiding van het product, koppeling aan een evenement.
De bachelorproef wordt opgestart tijdens de teambuildingsdagen, die halverwege het eerste semester plaatsvinden. De studenten krijgen een algemene uiteenzetting en bekijken enkele voorbeelden uit de voorgaande academiejaren. De studenten geven de definitieve groepssamenstelling een week na de teambuilding door aan de lectoren.
Eind december mailen de studenten, per groep, drie synopsissen naar alle lectoren. De week erna is er de eerste eindwerkscreening. Tijdens dit moment geven de studenten duiding bij hun synopsissen en krijgen ze tips en opmerkingen van de lectoren. Sommige groepen krijgen al een go, andere moeten hun huiswerk opnieuw maken. Ondanks deze aanbevelingen zijn het de studenten zelf die beslissen of ze rekening houden met de opmerkingen van de lectoren. De lectoren zijn experts in hun vakgebied, maar tv maken is gelukkig nog altijd geen exacte wetenschap. De studenten zijn dus verantwoordelijk voor hun eigen keuzes maar moeten die op elk moment van het productieproces kunnen toelichten en verantwoorden.
Op basis van de eerste eindwerkscreening werken de studenten één voorstel verder uit: scenario, vorm- en stijl handboek, grafische elementen, research en redactie, draaiboek, zoeken van gasten. Tijdens de tweede eindwerkscreening wordt dit dossier onder de loep genomen door alle lectoren.
Voor de studio-opnames zijn er nog twee projectweken, waarin de studenten workshops kunnen volgen ter voorbereiding van de bachelorproef: redactie, technische workshops in de studio, draaiboekoefeningen, interviewtechnieken, Daarna is het aan de studenten en volgt de productie en postproductie. De lectoren staan ter beschikking om de groepen afzonderlijk te begeleiden met doelgerichte feedback of het oplossen van specifieke problemen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 100% | |