Begincompetentie
De eindtermen van het behaalde bachelor-of masterdiploma.
Leerresultaten
De student wordt vertrouwd met verschillende research- en redactietechnieken en maakt kennis met de verschillende toepassingsgebieden.
Hij krijgt inzicht in het uitwerken van een eigen idee tot een concreet voorstel, het plannen en uitvoeren van een zoekopdracht en het redactioneel uitwerken van een onderwerp.
Hij raakt bedreven in verschillende onderzoeksmethodes, communicatietechnieken en vaardigheden om een onderzoek efficiƫnt te voeren en leert deze te gebruiken in de praktijk.
Hij wordt vertrouwd met het screenen van kandidaten/deelnemers voor audiovisuele producties en tevens het begeleiden en opvolgen ervan.
Hij heeft oog voor de specifieke eigenschappen van de deontologie binnen het werkveld, auteursrecht en de specifieke eigenschappen van de verschillende statuten en contracten binnen de sector.
Inhoud
Deel 1: Theorie research en redactie
- Inleiding tot research (ahv videofragmenten)
- wat is research
- welke stappen ondernemen
- vaardigheden van researcher
- soorten research
- overlopen van het researchtraject
- creatief plan (hoe beginnen we eraan, wat zijn ingredienten)
- desk research (welke vormen zijn er )
- field research
- het researchgesprek
- ingredienten
- houding
- tips & gesprekstechnieken
- het researchverslag
- ingredienten
- vorm
- tips
-de researchrapportage
- houding
- tips
Deel 2 : praktijkgerichte uiteenzettingen, analyse van videofragmenten
redactie
- items analyseren
- redaction value leren herkennen en implementeren
- casting en screening van deelnemers/getuigen/kandidaten
Deel 3: oefeningen, rollenspelen
- desk reseach: telefoongesprekken, overtuigingsgesprek, informatief gesprek
- redactie: brainstorming items en uitwerking redaction value
-
Deel 4: eindopdracht
- dossier researchen , verslag opmaken, rapporteren
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 50% | |