Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Keuzemodule zelfzorg voor de verpleegkundige
Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VPK_4326 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 2e programmajaar basisopleiding
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verkennen |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Verkennen |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Verkennen |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Verkennen |
VPK_1.04 | VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht. | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Verkennen |
Leerresultaten
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes :de student zoekt een gezond evenwicht tussen empathie en afstand
- de student leert zich aanpassen en zoekt naar een evenwichtige oplossing bij stressvolle situaties
- de student leert eigen grenzen kennen en bewaken
- de student maakt bewuste keuzes om een gezond evenwicht te realiseren tussen professionele rollen en niet-professionele rollen
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
- de student kan handelen in functie van kwaliteitszorg d.w.z. dat de student zich professioneel ontwikkelt en reflecteert over eigen handelen
- de student maakt een presentatie over zelfzorg en verpleegkunde.
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.
- de student draagt bij tot een positieve profilering van het beroep
- de student kent organisaties die de belangen van verpleegkundigen verdedigen
Inhoud
Het hoofdthema is ' zelfzorg voor verpleegkundigen':wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor een ander zorgen.
Een aantal thema's worden aangehaald en uitgewerkt:
- theorie over stress, psychotrauma, secundaire stresssyndroom en posttraumatische stresssyndroom
- zicht krijgen op eigen functioneren (mogelijkheden/beperkingen)
- omgaan met (eigen)emoties, eigen (irrationele) gedachten t.a.v. zichzelf,...
- assertiviteit
- kennismaken met een fysiek en psychisch gezonde levensstijl
- weerbaarheid
- ondersteunende middelen/therapieën ( relaxatie, meditatie,...)
De studenten maken in groepjes een opdracht rond en thema 'zelfzorg en verpleegkunde' en presenteren deze opdracht.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |