Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module psychosociale hulpverlening


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_4336
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanhelleputte Philine
  • Muysoms Kristel
  • De Vuysere Sylvie

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Studiereis/excursie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 2e programmajaar basisopleiding

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module psychiatrie" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module sociale" (semester 2, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Preventie en communicatie" (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)





Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integratieniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Integreren
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Integreren
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren

Leerresultaten







- de student kan in groep een studiereis voorbereiden en hiervoor alle verantwoordelijkheid op zich nemen

- de student kan op basis van het lezen van wetenschappelijke artikels kritisch kijken of in het werkveld alles verloopt zoals theoretisch weergegeven en eventueel voorstellen ter verbetering aanbrengen

- de student kan door te leren vergaderen (ifv studiereis) een efficientere en effectievere manier van overleg voeren en kan ook duiden waar het in het werkveld misloopt en suggesties doen ter verbetering

- de student kan door de kennis omtrent kinderpsychiatrie in relatie treden met de omgeving van het kind/jongere, dit ter verbetering van het welzijn van het kind en zijn omgeving.

- de student kan op basis van  de client- en systeemgegevens een analyse maken van de verpleegproblemen en gepaste interventies koppelen en evalueren

- de student kent de meest voorkomende ziektebeelden gekoppeld aan kinder- en jeugdpsychiatrie

- de student kan dmv vergaderingen (ifv studiebezoek) duidelijke verslaggeving leren doen en hierdoor een betere coordinatie van zorg nastreven

- de student kan dmv opzoekingen hiaten in de geestelijke gezondheidszorg voor volwassenen opzoeken en onderbouwen en een presentatie brengen hieromtrent

- de student kan dmv zicht op de kinder- en jeugdpsychiatrie en de psychosociale problematiek bij volwassenen zich duidelijk profileren tov andere disciplines dmv van specifieke vpk aanpak naar verpleegproblemen van de client en zijn/haar systeem

- de student heeft zicht op de regelgeving inzake internering en is in staat de cliënt en het cliëntsysteem hieromtrent correct en duidelijk te informeren

- de student kent de specifieke aandachtspunten in het omgaan met cliënten in een gedwongen hulpverleningssituatie en kan in een hiermee overeenstemmende situatie, met begeleiding, op een professionele wijze in contact treden met de cliënt







 





Inhoud


  • Psychosociale aspecten bij volwassenen

  • Psychosociale aspecten bij kinderen en jongeren

  • Vergadertechnieken

  • Studiebezoek 

  • Forensische hulpverlening 

  • Gesprekstechnieken 

  • Rehabilitatie en resocialisatie 

  • KOPP 

  • Organisatie van de geestelijke gezondheidszorg

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Met schriftelijke voorbereiding
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting25%