Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module ontwikkeling en ontwikkelingsproblemen bij het kind


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_4333
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Stokbroekx Inge
  • Heylen Petrus
  • Van Winkel Hildegarde

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de preventie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Doorgroeiniveau
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verdiepen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Doorgroeiniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Doorgroeiniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Doorgroeiniveau
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verdiepen

Leerresultaten

De student toont empathie, verantwoordelijkheidszin en kritische ingesteldheid ten opzichte van andersvaliden. 



De student kan ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen (rechten kind en handvest kind en ziekenhuis). 



De student durft zijn eigen mening uiten met respect voor die van anderen.



De student kan handelen vanuit wetenschappelijk perspectief en verderbouwend op theoretische achtergrond aangaande de ontwikkeling van het kind, normaal en afwijkend.



De student kan reacties van gehandicapte patiënten op hun zorgsituatie herkennen, relevante verpleegproblemen formuleren, alsook de samenhang tussen deze problemen. De student is in staat een SVH op te stellen.

 


Inhoud

In een eerste deel wordt de normale ontwikkeling van het kind op verschillende vlakken ( anatomisch, qua motoriek, qua zintuigen ... ) behandeld.

Ook de afwijkende ontwikkeling komt aan bod : kleine afwijkingen bij de geboorte en een algemene inleiding tot gehandicaptenzorg ( motorisch gehandicapten, mentaal gehandicapten, doven en blinden).



In een tweede deel wordt stilgestaan bij het nature - nurture vraagstuk: welke rol speelt aanleg in onze ontwikkeling en welke bijdrage levert de opvoeding en de stimulatie die we krijgen.

Vervolgens wordt de ontwikkeling van zuigeling tot lagere schoolkind stapsgewijs overlopen ( sociaal, emotioneel,driftmatig en verstandelijk ) en gekeken wat dit betekent naar de beleving en opvang van zieke kinderen. Hierbij wordt o.a. uitgebreid stil gestaan bij de hechtingsproblematiek.

Bedoeling is dat de student een referentiekader ontwikkelt, dat hij/zij kan gebruiken om reacties van kinderen te situeren en te begrijpen. Ook gaat er aandacht naar een aantal principes rond het omgaan met ( gedrag van ) kinderen. Meer specifiek worden deze toegepast op voedingsproblemen, zindelijkheid en angst bij kinderen .



In het deel bijzondere zorg voor bijzondere kinderen gaat de aandacht naar kinderen met autisme, ADHD en andere specifieke stoornissen. Ook eet-, slaapproblemen en huilbaby's komen aan bod.



Het onderwerp kinderpsychiatrie omschrijft wat kinder- en jeugdpsychiatrie inhoudt en beschrijft de werking van een kinder- en jeugdpsychiatrische afdeling .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen .

Indien je op één van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen88%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten12%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen88%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten12%