Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module ziekenhuis


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_3751
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Kutten Miriam
  • De Wachter Peter
  • Van Camp Nathalie

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 2" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)


Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 3" (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige vaardigheden" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 2" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 3" (semester 1, 2e programmajaar basisopleiding)



Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integratieniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerkennen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Doorgroeiniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Doorgroeiniveau

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context




De student

- kan eigen houding en handelingen verantwoorden

- verwoordt eigen werkpunten op eigen initiatief

- neemt initiatief om situaties ( casus en oefensituaties) te verbeteren





2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief




De student kan verbanden leggen tussen gegevens uit meerdere bronnen o.a.theorie en praktijk.



2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde



De student herkent en erkent de klinische symptomen en klachten van eenvoudige disfuncties en de reactie op hun ziek-zijn



2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden



De student identificeert de samenhang tussen verpleegproblemen en - diagnoses in matig complexe zorgsituaties.



2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem



De student bepaalt concrete doelstellingen en een individueel zorgplan in matig complexe zorgsituaties.



2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren



De student kan correcte informatie geven aan cliënt en familie

Handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes in matig complexe situaties

Voert de zorg vlot en handig uit in matig complexe situaties

Neemt maatregelen ter bescherming van de eigen veiligheid en die van collega's



2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen



Evalueert de kwaliteit van de verleende zorg

Stuurt de zorg, indien gewenst, bij



2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren

 

Rapporteert volledig, relevant en beknopt



2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen



Identificeert gezondheidsrisico's bij cliënten

Met cliënten gezondheidsrisico's bespreken





Goede verpleegkundige zorg start met een zorgvuldige verpleegdiagnose.

Deze cursus wil studenten verpleegkunde een theoretische onderbouw bieden om te komen tot een correcte verpleegdiagnose: verpleegkundigen moeten in staat zijn om belangrijke diagnostische gegevens waar te nemen, te herkennen en te rapporteren.



De kennis van de anatomie is noodzakelijk om gegevens synthetisch te kunnen weergeven en die informatie correct te kunnen uitwisselen. De fysiologie of normale werking van het menselijk lichaam is dan weer de basiskennis voor de studie van de pathologie of ziektenleer.

De student kan de functies van cellulaire en anatomische structuren duiden en hun normale werking uitleggen.

De student kan anatomische structuren schematisch tekenen in hun correcte onderlinge samenhang en kan deze correct lokaliseren op het lichaam.

De student kan het orgaanstelsel in het lichaam weergeven met de correcte wetenschappelijke anatomische termen en de bijhorende fysiologische processen.



De studie van de pathologie verleent inzicht in de actuele visie op ziekte, ziekte-oorzaken en ziektemechanismen (pathogenese). De cursus beoogt een globaal inzicht te geven in de meest frequente aandoeningen. Deze diverse aandoeningen worden systematisch behandeld.

Achtereenvolgens belichten we: de bepaling, de etiologie, de symptomatologie, de diagnose en de behandeling.

De student kan een volledig beeld geven van de ernstige en frequent voorkomende aandoeningen volgens volgend stramien:

1. bepaling: definieer wat er fout loopt

2. etiologie: welke oorzaken zijn gekend?

3. symptomen: welke klachten vertoont de patiënt en waarom?

4. diagnose: welke pathologie heeft deze patiënt en waarom?

5. behandeling: schets in grote lijnen de therapie

De student kan de overige aandoeningen summier schetsen en situeren binnen het geheel van de pathologie.

De student kan op een heldere wijze correcte medische informatie over ziekten terugkoppelen naar de kennis van anatomie en fysiologie.



Na de identificatie van de verpleegproblemen en –diagnosen moeten deze weergegeven worden volgens prioriteit en haalbaarheid.

Vervolgens worden deze doelstellingen en geïndividualiseerde zorgplannen continu aangepast volgens de noden van de cliënt en na (eventueel interdisciplinair) overleg. Een professionele rapportering is hierbij vereist.

Daarna moet de cliënt naar de toekomst toe geïnformeerd en begeleid worden om gezonde keuzes te maken (pr

imaire preventie) en vroegtijdig actie te ondernemen bij alarmerende kenmerken wanneer de cliënt behoort tot een risicogroep (secundaire preventie).



3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren




De student kan prioriteiten stellen in de zorg voor een cliënt in matig complexe zorgsituaties

De student geeft - na kritische reflectie - aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.

De student bezit de nodige vaardigheden om in functie van prioriteiten deze verwijzing te realiseren naar intra-, trans- en extramurale instanties.





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg




Analyseert eigen verpleegkundige handelen in functie van de kwaliteitscriteria

Reflecteert over de kwaliteit van het eigen handelen in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen.



4.15 Zich professioneel ontwikkelen



De student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid via permanente vorming het eigen handelen bij te sturen.

De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.

Inhoud

I. Ziekenhuisverpleegkunde



a) Medische zorgen en interventies



- centraal veneus infuus (getunneld, niet getunneld, PICC en subcutane poort)

- bloedtransfusie

- mayo-tube

- vochtbalans

- VPK en medische hulpmiddelen (infuuspompen, materiovigilantie, evd e.d.)

- electronisch verpleegdossier





b)Heelkundige zorgen en interventies



Inhoud van de cursus:

- Pré– en postoperatieve zorgen bij gastro- enterologische ingrepen

- Intestinale stomazorg: in dit hoofdstuk gaan we verder in op de soorten intestinale stoma's, pré- en postoperatieve maatregelen en het psychosociale aspect.

- Orthopedische verpleging :

* inleidende begrippen m.b.t. de orthopedie: soorten breuken, oorzaken, eerste hulp bij traumaletsels

* verpleegkundige zorgen bij patiënten die een orthopedische ingreep hebben ondergaan. Aan bod komen tractie, osteosynthese, externe fixator, gips- en steunverbanden, THP.





II. Ziekenhuispathologie

Inhoud

1. Neurologie (9 CU)

2. Endocrinologie (3 CU)

3. Neus-keel-oorheelkunde (3 CU)

4. Oftalmologie (1 CU)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Ziekenhuispathologie

Cursussen

  • Cursus
Ziekenhuisverpleegkunde
  • Cursus
  • Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (pathologie-verpleegkunde) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

    Ziekenhuisverpleegkunde
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Ziekenhuispathologie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%