Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Preventie en communicatie
Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VPK_3758 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hoing Christine
- El Yousfi Fatima
- Muysoms Kristel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 1e programmajaar basisopleiding
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de preventie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Communicatie" (semester 2, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Integreren |
VPK_5.16 | VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis. | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Integreren |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbetendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid
De student stelt zijn eigen handelen en denken in vraag
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel
2 De verpleegkundige als KLINISCHE BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen
De student is in staat gezondheidsrisico’s bij cliënten of cliëntengroepen te identificeren
De student heeft inzicht in het gebruik van de sociale kaart in functie van de verwijzing van cliënten
De student kan aangeven waarmee verpleegkundigen rekening dienen te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw
5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren.
5.16 Medestudenten begeleiden
De student geeft op een gepaste manier feedback
6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.
6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
De student kan de eigen rol van de verpleegkundige binnen de gezondheids- en patiëntenvoorlichting toelichten
Inhoud
THEORETISCH DEEL
PREVENTIE: Om te werken aan preventie is inzicht nodig in de manier waarop je gezondheid van mensen kunt beïnvloeden. Een handig hulpmiddel daarbij is het zogenaamde 'model van Lalonde'. Dit model onderscheidt vier soorten factoren die van invloed zijn op de gezondheid van mensen. Deze worden aan de hand van concrete thema's verder uitgediept.
VOORLICHTINGSMETHODIEKEN: In een tweede deel wordt een concreet toepassingsdomein voorgesteld: het in - en voorlichten van patiënten, het voorbereiden van patiënten op onderzoeken, het geven van infosessies of het mee opzetten van preventiecampagnes. Gezondheidsvoorlichting is immers ook een specifieke vorm van doelgericht communiceren, waarbij geprobeerd wordt langs verschillende interventies gedragsverandering teweeg te brengen. Binnen de gezondheidszorg krijgt dit de laatste jaren meer en meer een belangrijkere plaats. Zicht krijgen op de verschillende voorlichtingsmethodieken en het gebruik ervan is dan ook essentieel binnen een verpleegkundige opleiding.
PRAKTISCH DEEL
In het deel COMMUNICATIE worden een aantal basisinzichten rond sociale vaardigheden, 'de therapeutische grondhouding' en de axenroos uitgediept. Tevens worden tijdens intervisiebijeenkomsten individuele casussen vanuit deze theoretische invalshoeken geanalyseerd en besproken.
In het deel VOORLICHTINGSMETHODIEKEN wordt de geziene theorie omgezet in de praktijk: studenten leren werken met de sociale kaart, beoordelen patiënteninformatie op het internet en/of in folders en werken in groep aan toepassingsopdrachten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Gezondheidsvoorlichting en preventie. Leidraad voor verpleegkundigen.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Evaluatie theoretisch deel (60%): schriftelijk examen
Evaluatie praktisch deel (40%): tussentijdse evaluatie tijdens de werkcolleges (12 CU). Bij afwezigheid tijdens deze werkcolleges dient de school verwittigd te worden en is er een document nodig om de afwezigheid te staven (bv doktersbriefje)
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | Theoretisch gedeelte | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Praktisch gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | Theoretisch gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Praktisch gedeelte |