Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek
Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VPK_2447 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hoing Christine
- Wilbers Els
- Bryon Els
- De Blaeser Liesbeth
- De Duytsche Remko
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verdiepen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verdiepen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verdiepen |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Integreren |
VPK_2.07 | VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.) | Doorgroeiniveau |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Verdiepen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verdiepen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
De student kan de verschillende visies op verpleegkunde verwoorden en aspecten van deze visies herkennen in concrete situaties.(vpk)
De student kan de belangrijkheid van verpleegmodellen aantonen en de specifieke kenmerken van de verschillende modellen analyseren, naar waarde schatten en in een casus aangeven welke verpleegmodel in de situatie het meest bruikbaar is(vpk)
De student kan het nut van de verpleegkundige diagnostiek en de taxonomie voor de verpleegkundige praktijk aangeven (vpk)
De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieen (vpk)
2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamlen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)
2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamelen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)
2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamlen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
4.15 Zich professioneel ontwikkelen.
De student kan weergeven waarom verpleegkundig onderzoek van belang is voor het verpleegkundig onderzoek (woz).
De student kan de belangrijkste begrippen zoals deze gebruikt worden in het wetenschappelijk onderzoek uitleggen aan de hand van eigen voorbeelden (woz)
De student kent de verschillende soorten onderzoeken en kan deze herkennen in een wetenschappelijk artikel (woz).
De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)
De student kan eenvoudige oefeningen omtrent statistiek maken (woz)
De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid (woz).
De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieen. (vpk)
Inhoud
Theorie van de verpleegkunde
De onderwijsactiviteit is een vervolg op ‘Inleiding in de verpleegkunde – deel 1’ van het 1ste jaar. In de cursus wordt dieper ingegaan op de professionalisering van het beroep. Hierbij worden inzichten uit de verplegingswetenschap behandeld. De studenten leren een aantal verpleegmodellen kennen en toepassen via casuïstiek met de bedoeling hun eigen visie op verpleegkunde verder te ontwikkelen. Daarnaast komt verpleegkundige diagnostiek aan bod.
Wetenschappelijk onderzoek
In het tweede jaar worden de vaardigheden van het eerste jaar uitgebreid en verder uitgediept. Het accent ligt op het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en een meer gerichte voorbereiding op de bachelorproef. Studenten moeten theoretische inzichten leren toepassen in praktijksituaties. Het is de bedoeling dat studenten wetenschappelijke literatuur leren opzoeken en raadplegen. Verder wordt een inleiding gegeven in de methodologie van het wetenschappelijk onderzoek.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (theorie van de verpleegkunde - wetenschappelijk onderzoek) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |