Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Microbiologie en hygiëne
Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VPK_337 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Kuhn Ernestina
- Proost Lien
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verdiepen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verdiepen |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Verdiepen |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Verdiepen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verdiepen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verdiepen |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Verdiepen |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Verdiepen |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Verdiepen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verdiepen |
Leerresultaten
Context
Medische microbiologie in een opleiding verpleegkunde is een steunvak. De kennis moet helpen op een wetenschappelijk onderbouwde manier verpleeginterventies uit te voeren met als doel de zorgvrager en de zorgverlener te beschermen tegen overdraagbare ziekten en infecties.
De cursus vormt een tweeluik met het onderdeel hygiëne ( hier ziekenhuis- en beroepshygiëne) die de zorgvrager en verpleegkundige moet beschermen tegen eventueel bijkomende schade tijdens het verblijf in een instelling ( ziekenhuis, rustoord, psychiatrische instelling) of tijdens het uitvoeren van het verpleegkundig beroep.
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
De student toont zich verantwoordelijk voor zijn leerproces. Hij/zij noteert zelfstandig en nauwkeurig tijdens de hoorcolleges.
De student reflecteert over de opgelegde regels, afspraken en procedures inzake hygiëne.
Neemt deel tussentijdse opdrachten.
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student kan verpleeginterventies en maatregelen binnen het kader van hygiëne in het ziekenhuis/zorginstelling verantwoorden vanuit wetenschappelijke inzichten.
De student verklaart hoe hospitalisatie bijkomende schade kan berokkenen aan de cliënt en dit op somatisch en niet-somatisch vlak.
De student kan de natuurlijke afweer en verdediging van het menselijk lichaam verklaren en legt het verband met de praktijk.
Verklaart de theoretische begrippen inzake de verschillende studiegebieden van de micro-organismen.
Past de besmettingscyclus toe op verschillende pathogenen en kent de maatregelen i.v.m. de ziekenhuishygiëne.
2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen
De student kan relevante informatie geven over de manier waarop overdraagbare ziekten ( gemeenschap / ziekenhuismilieu) kunnen voorkomen worden.
5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De student omschrijft de verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het verpleegkundig team en andere disciplines binnen het kader van infectiepreventie.
De student verantwoordt de preventiemaatregelen met het oog op een kwaliteitsvolle en veilige verpleging.
Inhoud
Deel Microbiologie
Deel 1: Afweer en verdediging van de mens
Vanaf de geboorte wordt de mens voortdurend bedreigd door allerlei organismen die onze gezondheid kunnen schaden. In dit deel bestuderen we het afweersysteem van de mens namelijk de niet-specifiekte netuurlijke afweer (op en in het epitheel) en de specifieke afweer of immuniteit (natuurlijk en kunstmatig verworven).
Deel 2: Studie van de pathogenen: bacteriologie, virologie, myco-, parasito-, entomologie
Het grootste deel van deze leerinhouden wordt besteed aan de verklaring van wetenschappelijke basisbegrippen en de bespreking van micro-organismen (selectie) met een ziekmakend vermogen voor de mens.
Deel Hygiëne
In de hoofdstukken ziekenhuishygiëne en ziekenhuisinfecties bestuderen we de factoren die een rol spelen in het ontstaan van bijkomende schade bij de gehospitaliseerde zorgvrager.
Vervolgens gaan we uitgebreid in op alle fundamentele pijlers van de ziekenhuishygiëne namelijk handhygiëne, antiseptica/desinfectantia, standaard-en isolatie maatregelen, linnen behandeling, afvalverwijdering en de coördinerende diensten.
In een laatste deel bespreken we enkele beroepsrisico's (prikaccidenten, latexallergie, e.a.) en de preventieve maatregelen die verpleegkundigen moeten respecteren bij hun professionele activiteiten.
Studenten die bijkomende literauur wensen kunnen de biblografie van de cursus raadplegen. Daarin zijn standaardwerken, alsook websites opgenomen zodat de student zich verder kan verdiepen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op één van de afzonderlijke delen (microbiologie/hygiëne) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | 50% microbiologie - 50% hygiëne | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | 50% microbiologie - 50% hygiëne |