Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Anatomie, fysiologie en pathologie 2


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_3370
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Kutten Miriam

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 1e programmajaar basisopleiding)

Eindcompetentie

VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integratieniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren

Leerresultaten

2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.

2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen.




Goede verpleegkundige zorg start met een zorgvuldige verpleegdiagnose.

Deze cursus wil studenten verpleegkunde een theoretische onderbouw bieden om te komen tot een correcte verpleegdiagnose: verpleegkundigen moeten in staat zijn om belangrijke diagnostische gegevens waar te nemen, te herkennen en te rapporteren.



De kennis van de anatomie is noodzakelijk om gegevens synthetisch te kunnen weergeven en die informatie correct te kunnen uitwisselen. De fysiologie of normale werking van het menselijk lichaam is dan weer de basiskennis voor de studie van de pathologie of ziektenleer.

De student kan de functies van cellulaire en anatomische structuren duiden en hun normale werking uitleggen.

De student kan anatomische structuren schematisch tekenen in hun correcte onderlinge samenhang en kan deze correct lokaliseren op het lichaam.

De student kan het orgaanstelsel in het lichaam weergeven met de correcte wetenschappelijke anatomische termen en de bijhorende fysiologische processen.



De studie van de pathologie verleent inzicht in de actuele visie op ziekte, ziekte-oorzaken en ziektemechanismen (pathogenese). De cursus beoogt een globaal inzicht te geven in de meest frequente aandoeningen. Deze diverse aandoeningen worden systematisch behandeld.

Achtereenvolgens belichten we: de bepaling, de etiologie, de symptomatologie, de diagnostiek en de behandeling.

De student kan een volledig beeld geven van de ernstige en frequent voorkomende aandoeningen volgens volgend stramien:

1. bepaling: definieer wat er fout loopt

2. etiologie: welke oorzaken zijn gekend?

3. symptomen: welke klachten vertoont de patiënt en waarom?

4. diagnose: welke pathologie heeft deze patiënt en waarom?

5. behandeling: schets in grote lijnen de therapie.

De student kan de overige aandoeningen summier schetsen en situeren binnen het geheel van de pathologie.

De student kan op een heldere wijze correcte medische informatie over ziekten terugkoppelen naar de kennis van anatomie en fysiologie.



Na de identificatie van de verpleegproblemen en –diagnosen moeten deze weergegeven worden volgens prioriteit en haalbaarheid.

Vervolgens worden deze doelstellingen en geïndividualiseerde zorgplannen continu aangepast volgens de noden van de cliënt en na (eventueel interdisciplinair) overleg. Een professionele rapportering is hierbij vereist.

Daarna moet de cliënt naar de toekomst toe geïnformeerd en begeleid worden om gezonde keuzes te maken (primaire preventie) en vroegtijdig actie te ondernemen bij alarmerende kenmerken wanneer de cliënt behoort tot een risicogroep (secundaire preventie).







3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg.

3.13 De zorg organiseren en coördineren.



De student geeft - na kritische reflectie - aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.

De student bezit de nodige vaardigheden om in functie van prioriteiten deze verwijzing te realiseren naar intra-, trans- en extramurale instanties.







4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.

4.15 Zich professioneel ontwikkelen.



De student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid via permanente vorming het eigen handelen bij te sturen. De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.


 

Inhoud

1. Respiratoir stelsel 

2. Urinair-voortplantingsstelsel



De kennis van de anatomie en fysiologie is de basis voor het begrijpen van de pathologie en wordt verondersteld gekend te zijn vanuit de vroegere opleiding. Bijgevolg zal dit telkens maar kort opgefrist worden bij de pathologie, met de klemtoon op het verwerven van de Latijnse en Griekse terminologie. Het is de bedoeling deze medische terminologie vlot te leren hanteren én begrijpen.



Qua pathologie wordt ingegaan op de meest frequent voorkomende aandoeningen per stelsel met de nadruk op inzicht, begrip en recente ontwikkelingen.




We trachten:

-inzicht te verwerven in wat een concrete aandoening voor een patiënt betekent

-alert te worden voor mogelijke verwikkelingen zodat ook jij deze tijdig kan herkennen ...: je ziet maar wat je kent! ...

-logica te zien in de pathologie, uitgaande van de kennis van anatomie en fysiologie.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%