Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Inleiding in de preventie
Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VPK_3746 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verkennen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verkennen |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verdiepen |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Verdiepen |
VPK_6.21 | VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’. | Verdiepen |
Leerresultaten
De student kent de verschillende gezondheidsindicatoren en toont inzicht in de wijze waarop deze verdeeld zijn over de bevolking en hoe ze evolueren.
De student kan de verschillende vormen en niveaus van preventie toepassen.
De student toont inzicht in preventie en voorlichting en de taak van de verpleegkundige hierbinnen.
De student toont inzicht in de verschillende factoren die de gezondheid beïnvloeden; interne, externe, maatschappelijke en leefstijlfactoren.
De student toont inzicht in de ontwikkelingsprocessen van de mens van voor de geboorte tot aan de levenseinde, op lichamelijk, motorisch en sociaal-emotioneel gebied.
De student toont inzicht in maatschappelijke tensen die betrekking hebben op volksgezondheid en preventieve gezondheidszorg.
Inhoud
Deel 1: Gezondheidsvoorlichting en preventie
Dit deel van de cursus wil de student laten kennis maken met inleidende begrippen om fenomenen binnen de huidige gezondheidszorg te kunnen interpreteren.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Gezondheid, gezondheidsindicatoren en volksgezondheid
- De Wereldgezondheidsorganisatie
- Health Field Concept van Lalonde om volksgezondheid te analyseren
- Preventie: vormen en niveaus
Deel 2: Levensfasen en preventie
Het doel van de cursus is om de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van de mens te bespreken: de prenatale fase, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het lagere schoolkind, de adolescent, de jongvolwassene, de volwassene en de senior. Op onze weg staan we stil bij volgende ontwikkelingsgebieden: de lichamelijke ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Tevens wil deze cursus dieper ingaan op preventieve maatregelen die tijdens de verschillende levensfasen van de mens kunnen genomen worden om de kwaliteit van leven te verbeteren.
De voornaamste levensfasen worden opgesomd en er worden telkens voorbeelden gegeven van enkele strategieën die van invloed zijn op preventie van fenomenen binnen de algemene gezondheidszorg en binnen onze huidige maatschappij.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Gezondheidsvoorlichting en preventie. Leidraad voor verpleegkundigen.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |