Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Anatomie, fysiologie en pathologie 1


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_3369
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Nieuwenhuysen Lieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Doorgroeiniveau
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen

Leerresultaten

De student maakt zich de medische terminologie eigen en kan een gericht gesprek voeren met een patiënt of een professional uit het interdisciplinair verpleegteam in duidelijke en professionele taal en terminologie.  De student kan ook tijdig, volledig, relevant en beknopt schriftelijk en/of mondeling rapporteren aan het verpleegkundige team in een professionele taal en in verschillende informatiesystemen.


De student kan verpleegkundige zorg op maat verlenen, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften en belevingswereld van de cliënt. Hij zal deze zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. De student kan de verpleegkundige zorg verantwoorden op basis van kennis van de anatomie, fysiologie en pathologie en verpleegkundige procedures en inzichten. De student kan ook verbanden leggen tussen gegevens uit de theorie en de praktijk. Hij kan verbanden leggen tussen verpleegproblemen, observaties en behandelingen.


De student kan klinische symptomen en klachten herkennen bij de cliënt en kan de reacties van de cliënt op zijn ziek-zijn en zijn behandeling erkennen.


De student kan eveneens correcte en relevante informatie geven aan de cliënt over de zorg, onderzoeken, behandeling en ziekte. Ook aan familie kan hij correcte en relevante informatie geven over de verpleegkundige zorg.


Tenslotte kan de student gezondheidsrisico’s bij de cliënt identificeren en deze met de cliënt bespreken en mogelijke maatregelen in het omgaan met die risico’s voorstellen.

Inhoud

1. Locomotorisch stelsel

2. Gastro-intestinaal stelsel

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Anatomie en fysiologie van de mens 5 HBO

Evaluatie




Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Met schriftelijke voorbereiding
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30% permanente evaluatie
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70% met schriftelijke voorbereiding