Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Project palliatieve zorg


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4327
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rensen Soraya

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Communicatie" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Gezondheidspsychologie" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Psychologie en teamfunctioneren" (semester 2, 2e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 2" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 3" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Wijsbegeerte" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Religie, zingeving en levensbeschouwing" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context




In het handelen rekening houden met de behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert Verkennen van eigen houding tegenover verdriet, sterven, dood en impact daarvan op zorgen aan palliatieve patiënten Studenten een stuk dichter bij eigen voelen en aanvoelen brengen om zo als hulpverlener beter om te kunnen gaan met eigen stress-gevoelens



1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team



Vanuit een inzicht in het verwerkingsproces bij patiënten en familie een goede begeleidingshouding ontwikkelen



1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen




Handelen verantwoorden in functie van eigen levensbeschouwelijke opvatting en praktijk van omgaan met verlies en dood en deze van de patiënt





2 De verpleegkundige als KlINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem




De verpleegkundige integreert het concept totale pijn in zijn verpleegkundig handelen

De verpleegkundige herkent en anticipeert op symptomen

De verpleegkundige begeleidt de palliatieve patiënt en zijn familie bij het bestrijden van symptomen





3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren



Beschrijven van de unieke bijdrage van de verpleegkundige in palliatieve zorg binnen de context van het interdisciplinaire team

Aandachtspunten formuleren voor de verpleegkundige zorgorganisatie vanuit een palliatief concept





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg Over de kwaliteit van het (eigen) verpleegkundig handelen reflecteren in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen en eigen levensbeschouwing

4.15 Zich professioneel ontwikkelen




Wetenschappelijke vakliteratuur interpreteren in functie van het eigen verpleegkundig handelen





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep

6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg


Inhoud



Principes van palliatieve zorg

Een zorgconcept voor de palliatieve verpleging/Palliatief zorgconcept

Palliatieve zorg in Vlaanderen

Totaal pijnconcept: lichamelijke pijn, emotionele pijn, sociale pijn en spirituele pijn

Psychosociale aspecten

Stilstaan rond eigen opvattingen over palliatieve zorg, sterven, dood, rouw en waarheidsmededeling

Omgaan met verlies en sterven

Levensbeschouwelijke diversite

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Palliatieve zorg in de praktijk: Een zakboekje voor hulpverleners

Evaluatie

Indien men op één van de  opdrachten  minder haalt dan 7/20 kan men niet slagen voor dit opleidingsonderdeel

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%