Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Keuzemodule zelfzorg voor de verpleegkundige


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4326
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Potters Steve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties 2e programmajaar avondopleiding

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerkennen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verkennen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verkennen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verkennen
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verkennen

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes 



De student zoekt een gezond evenwicht tussen empathie en afstand

De student leert zich aanpassen en zoekt naar een evenwichtige oplossing bij stressvolle situaties 

De student leert eigen grenzen kennen en bewaken.

De student maakt bewuste keuzes om een gezond evenwicht te realiseren tussen professionele rollen en niet-professionele rollen





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg. 



De student kan handelen in functie van kwaliteitszorg d.w.z. dat de student zich professioneel ontwikkelt en reflecteert over eigen handelen

De student maakt een presentatie over zelfzorg en verpleegkunde.





5 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.



De student draagt bij tot een positieve profilering van het beroep 

De student kent organisaties die de belangen van verpleegkundigen verdedigen

Inhoud

Het hoofdthema is ' zelfzorg voor verpleegkundigen':wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor een ander zorgen.



Een aantal thema's worden aangehaald en uitgewerkt:

- theorie over stress, psychotrauma, secundaire stresssyndroom en posttraumatische stresssyndroom

- zicht krijgen op eigen functioneren (mogelijkheden/beperkingen)

- omgaan met (eigen)emoties, eigen (irrationele) gedachten t.a.v. zichzelf,...

- assertiviteit

- kennismaken met een fysiek en psychisch gezonde levensstijl

- weerbaarheid

- ondersteunende middelen/therapieën ( relaxatie, meditatie,...)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%