Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Keuzemodule de allochtone zorgvrager


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4323
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • de Vaal Wendy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties 2e programmajaar avondopleiding

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
    VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
    VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Integreren
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
    VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
    VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
    VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren
    VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Integreren

    Leerresultaten

    1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

    1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context

    1.04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen



    Het is belangrijk dat de student een professionele houding heeft bij iedere patiënt die ze/hij verzorgt, zonder daarbij de kritische houding te verliezen. Er is vooral zelfkennis nodig om het verschil te kennen tussen de persoonlijke en professionele benadering van de patiënt.

     



    4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkunidge zorg

    4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

    4.15 Zich professioneel ontwikkelen



    De student blijft steeds haar/zijn interesse behouden om wetenschappelijke literatuur op te zoeken en van daaruit haar/zijn zienswijze en professioneel handelen aan te passen.





    6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

    6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep

    6.21 Openstaan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



    Door op een integere, menselijke manier haar/zijn beroep uit te oefenen, straalt de verpleegkundige een positief beeld uit van de verpleegkunde. Dit overstijgt alle soorten mensen en rassen.

    Inhoud

    De manier waarop allochtone gemeenschappen omgaan met zieke mensen, stemt niet altijd overeen met de gewoonten en gebruiken in de Belgische ziekenhuizen.

    We geven een omschrijving van de verschillen tussen culturen, religie en maatschappelijke groepen, zodanig dat de student de zorgbehoeften kan herkennen van de patiënt. De ziektebeleving van de allochtonen, de rituelen rond besnijdenis, geboorte, sterven en dood worden aangeraakt. Het verblijf in het ziekenhuis met de opname, lichamelijke klachten, angst en onzekerheid, de lichaamsverzorging en voedingsgewoonten komen aan bod, alsook het taalprobleem.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Rituelen en gewoonten

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%