Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Ziekenhuispathologie
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VIA_831 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 2" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 3" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module ziekenhuis" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Module geriatrie" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)
Eindcompetentie
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verdiepen |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Integreren |
VPK_2.07 | VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.) | Integreren |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Verdiepen |
VPK_2.10 | VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen. | Verdiepen |
VPK_2.11 | "VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën.
De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief
" | Integreren |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Verdiepen |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Verdiepen |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Verdiepen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
Leerresultaten
De student kan een gericht gesprek voeren met een cliënt of een professional in duidelijke en professionele taal en terminologie. De student kan ook tijdig, volledig, relevant en beknopt schriftelijk en/of mondeling rapporteren aan de verschillende disciplines in een professionele taal en in verschillende informatiesystemen.
De student kan verpleegkundige zorg op maat verlenen, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften en belevingswereld van de cliënt. Hij zal deze zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. De student kan zijn eigen handelen in diverse zorgsituaties verantwoorden op basis van kennis van de anatomie, fysiologie en pathologie en verpleegkundige procedures en inzichten. De student kan ook verbanden leggen tussen gegevens uit de theorie en de praktijk. Hij kan verbanden leggen tussen verpleegproblemen, verpleegdiagnoses, behoeften, observaties en behandelingen in complexe zorgsituaties.
De student kan klinische symptomen en klachten actief opsporen/bevragen bij de cliënt en is alert voor reacties van de cliënt op zijn ziek-zijn en zijn behandeling. Hij kan de cliënt motiveren, adviseren en onderrichten over de zorg en het omgaan met zijn problemen, rekening houdend met de verwachtingen en beleving van de cliënt.
De student kan eveneens correcte en relevante informatie geven aan de cliënt en zijn familie over de zorg, onderzoeken, behandeling en ziekte. Ook aan een cliënt met cognitieve tekorten kan de student begrijpbaar correcte informatie geven.
Tenslotte kan de student gericht gezondheidsrisico’s bij de cliënt opsporen en identificeren. Hij zal deze met de cliënt bespreken en mogelijke maatregelen in het omgaan met die risico’s voorstellen. De student zal de cliënt motiveren tot aanpassen van zijn levensstijl en therapietrouw.
Inhoud
De cursus ziekenhuispathologie is een aanvulling op de cursussen anatomie, fysiologie en pathologie 1, 2 en 3 en op de cursus ziekenhuispathologie 1 en de cursus geriatrische pathologie: de theoretische kennis wordt hier verder uitgediept.
Eveneens worden de beginselen van interpreteren van ECG bijgebracht.
Er wordt getracht vaardiger te worden in het verzamelen van medische informatie om te komen tot een hanteerbare diagnose, meer inzicht te verwerven in wat een concrete aandoening voor een patiënt betekent en alert te worden voor mogelijke verwikkelingen.
Er wordt tevens een overzicht gegeven van de farmacologie per stelsel met bemerkingen qua nevenwerkingen en contra-indicaties. Verder wordt er getracht meer inzicht te geven in de beschikbare technische onderzoeken: zowel laboratoriumanalyses als medische beeldvorming komen aan bod. Zo nodig wordt verdere toelichting gegeven over behandelingen (heelkunde, enz.).
Via casussen wordt gestreefd naar de praktische toepassing van pathologie, farmacologie en technische onderzoekstechnieken. Als leiddraad doorheen deze cursus ziekenhuispathologie zal het handboek 'Snelle interpretatie van ECG' en het 'gecommentarieerd compendium' gebruikt worden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Snelle interpretatie van ECG'S: een nieuwe, vereenvoudigde benadering van het lezen van elektrocardiogrammen.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |