Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Module sociale


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_3750
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Bruyn Marleen
  • Magerman An

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Communicatie" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Preventie en communicatie" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)


Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding en theorie in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verdiepen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerdiepen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verdiepen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerdiepen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verdiepen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verdiepen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verdiepen

Leerresultaten

Sociale verpleegkunde



1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin,kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.

1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team

1.03. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen



De student kan verpleegkundige zorgen toedienen waarbij de student oog heeft voor de maatschappelijke context van de patiënt. De student heeft inzicht verworven in de structuur van de verzorgingsstaat en kan ondersteunende thuishulp organiseren



2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde

2.07. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden

2.08. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem

2.09. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

2.11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren

2.12. Primaire en secundaire preventie toepassen



Aan de hand van casuïstiek kan de student het systhematisch verpleegkundig handelen vanuit een uitgesproken holistische mensvisie een extra dimensie geven. Het sociaal en maatschappelijk functioneren van de patiënt kan door de student omschreven worden, de student kan voorstellen formuleren om dit sociaal en maatschappelijk functioneren te verbeteren indien nodig.



3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren

 

De student kan de verschillende zorgverstrekkers contacteren voor de realisatie van de zorgafstemming





5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen



De student kan de zorgdoelstellingen van  verschillende disciplines omschrijven in het geheel van de totaalzorg van de patiënt





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een actieve rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

6.21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



De student kan specifieke zorgbehoeften herkennen bij cliënten i.f.v. maatschappelijke achtergrond





Sociale wetenschappen



1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes



De wetgeving van de verpleegkundige beroepsuitoefening omschrijven. Als verpleegkundige handelen conform de jeugdwetgeving. De knelpunten in het verpleegkundige handelen omschrijven in functie van de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.





2 De verpleegkundige als ORGANISATOR en COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg



De functies van de verschillende zorgverstrekkers omschrijven. Binnen de jeugdzorg bestaan 2 vormen van hulpverlening. De gerechtelijke en de buitengerechtelijke jeugdzorg.





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn



De verpleegkundige staat open voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg. De jongeren in onze samenleving genieten extra bescherming via ons jeugdrecht. In plaats van bestraffen ligt de klemtoon op het beschermen van de jeugd en op de herstelgedachte.

Inhoud

Sociale verpleegkunde



1.Preventie en voorzieningen 



Inhoud:

Als introductie staan we stil bij het profiel van een sociale verpleegkundige. Er is een kennismaking met het preventieve luik van de sociale hulpverlening, de sociale kaart, de welzijnsvoorzieningen en tegemoetkomingen worden besproken en toegepast op situatieschetsen.



2. Basisvaardigheden communicatie 

 

Inhoud:

Organisatie en communicatievaardigheden zijn binnen het sociaal verpleegkundig werkveld uiterst belangrijk. Telefoneren, korte briefwisseling, diverse verslagen opstellen, intakegesprekken voeren, … behoren tot zijn/haar dagelijkse activiteiten. In dit lessenpakket worden algemene richtlijnen gegeven om op professionele wijze het hoofd te kunnen bieden aan deze facetten. Uiteraard worden deze vaardigheden ook ingeoefend.



3. Maatschappelijke tendensen 

 

Inhoud:

Vier maatschappelijke topics komen aan bod : multiculturaliteit, alcohol- en druggebruik, armoedeproblematiek in onze maatschappij en tenslotte het gezin in onze moderne samenleving. Het is de bedoeling om naast het geven van theoretische achtergrond omtrent de topics, de studenten actief te betrekken adhv discussies. Studenten worden aangemoedigd de actualiteit te volgen en vanuit de opgedane kennis van commentaar te voorzien.





Sociale wetenschappen



1.Jeugdrecht



Inhoud:

Begrippen en doelstellingen van het jeugdrecht

Historiek en bevoegdheidsverdeling

De buitengerechtelijke jeugdbescherming

De gerechtelijke jeugdbescherming

Voorzieningen voor plaatsing en rechtspositie van de minderjarige



2. Sociale geschiedenis



Inhoud:

Om onze huidige sociale verworvenheden duidelijk te kunnen situeren, moeten we het ontstaan en de evolutie ervan kennen. In dit onderdeel bespreken we de geschiedenis van onze sociale zekerheid en aanverwante voorzieningen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Sociale wetenschappen

Handboeken

  • Jeugd- en strafrecht voor het sociaal-pedagogisch werkveld

Evaluatie

Sociale verpleegkunde:



1. Preventie en voorzieningen (50 %) Schriftelijk examen

2. Maatschappelijke tendensen (50 %) Schriftelijk examen



Sociale wetenschappen:



1.Jeugdrecht schriftelijk examen(100%)





Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (sociale verpleegkunde - sociale wetenschappen) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Sociale verpleegkunde
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Sociale wetenschappen
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%