Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Module psychiatrie


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_3749
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Potters Steve

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 1e programmajaar avondopleiding

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Integreren
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Integreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerdiepen
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Verkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verkennen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verkennen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verkennen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verkennen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerkennen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerkennen
VPK_5.16VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis.Verkennen
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verkennen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verkennen

Leerresultaten

De student kan in zijn handelen rekening houden met de behoeften, gevoelens en omstandigheden van de cliënt met een psychiatrische problematiek en cliënten met een mogelijke destructieve escalatie. De student kan ook vooruitziend en anticiperend handelen in preventie tot een destructieve escalatie.

De student kan zijn eigen handelen en houding verantwoorden, evalueren en bijsturen in relatie tot de cliënt.

De student geeft tijdig aan wanneer situaties stress bezorgen en probeert zich hieraan aan te passen. De student formuleert eigen werkpunten in het omgaan met crisis- en agressieve incidenten op basis van zijn eigen grenzen.

De student luistert actief naar cliënten in crisis en voert een gesprek in een eenvoudige crisissituatie .

De student kent het belang van zelfzorg en formuleert hulpmiddelen die hem helpen om beter met stressvolle situaties om te gaan. De student kan in het omgaan met agressie de inhoud van de boodschap ondersteunen met gepaste non-verbale communicatie.

De student kan de gepaste gesprekstechnieken toepassen in de overeenstemmende fase van een crisis.

De student kan het belang van zelfzorg omschrijven.


De student kan professioneel verpleegkundige zorg verlenen op maat.  De student formuleert relevante verpleegproblemen bij cliënten in crisis en cliënten met psychiatrische problemen.  De student formuleert doelstellingen en stelt een zorgplan op afgestemd op deze cliënten .

De student onderneemt acties om de cliënten te motiveren. De student kan ook risico’s op agressie identificeren en de gepaste maatregelen treffen. De student coördineert de diverse aspecten van de zorg. De student stelt prioriteiten in het omgaan met cliënten in crisis en psychotrauma’s bij collega’s.


 De student werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren. De student geeft feedback aan medestudenten over het interveniëren en handelen bij omgaan met agressie. De student staat open voor de diversiteit bij een kwetsbare doelgroep in de maatschappij.

Inhoud

Psychiatrische verpleegkunde

Kennis en inzicht verwerven in: verpleegproblemen en aandachtspunten bij cliënten met een psychiatrische aandoening die ook vaak voorkomen op een algemene afdeling (depressie, angststoornis, psychosomathiek en alcoholafhankelijkheid)

Kennis, inzicht en vaardigheden verwerven in volgende thema's: crisisopvang - preventief omgaan met agressie - omgaan met traumatische ervaringen bij verpleegkundigen en overdracht en tegenoverdracht.

Motivatiebevordering en hervalpreventie: hier ligt de focus op omgaan met cliënten in een gedwongen hulpverleningssituatie en het bevorderen van motivatie tot verandering.



Psychiatrische pathologie

De verschillende ziektebeelden die besproken worden zijn:

Stemmingsstoornissen - dementie en amnestisch syndroom - delirium - eetstoornissen - angststoornissen - psychosomatiek en somatoforme stoornissen - verslaving en dubbeldiagnose - aanpassingsstoornissen - psychotische stoornissen: inleiding

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Psychiatrische pathologie

Cursussen

  • Cursus
Psychiatrische verpleegkunde
  • Cursus
  • Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 in het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (psychiatrische pathologie-psychiatrische verpleegkunde) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

    Psychiatrische pathologie
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Psychiatrische verpleegkunde
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%