Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Module pediatrie


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_4314
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Snoeckx Dominique

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige vaardigheden" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 2" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 3" (semester 1, 2e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerkennen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verkennen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verkennen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verkennen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verkennen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verkennen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verkennen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerkennen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verkennen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verkennen

Leerresultaten

Empathie , verantwoordelijkheidszin , kritische ingesteldheid , aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden bij de verzorging van een kind op pediatrie. 

Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: de student kent de rechten van het kind.

De student kan  professioneel verpleegkundige zorg op maat verlenen en deze organiseren. het betreft hier de  basiszorgen aan het kind o.a. babybadje, parametercontrole, urinezakje kleven,...

Primaire en secundaire preventie toepassen: de student is in staat het kind te observeren, ongevallen te voorkomen,...

De student levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: De student moet literatuur raadplegen, moet kunnen handelen vanuit een theoretische achtergrond betreffende de meest voorkomende aandoeningen bij  kinderen,...  

Open staan voor diversiteit in de samenleving in functie van culturele, religieuze of maatschappelijke achtergrond van het kind.

Inhoud

Module pediatrie omvat twee luiken :



Kinderverpleegkunde



In een activerend hoorcollege wordt stil gestaan bij:

-het verschil tussen kinder- en volwassenverpleging

-beleving van het zieke kind en hospitalisatie 

-rechten van het kind bij ziekte en hospitalisatie



Via zelfstudie zullen de studenten hun rekenvaardigheden bijschaven, waarna er in de les een rekentoets gedaan wordt die op punten staat. Nadien wordt de toediening van medicatie bij kinderen verder uitgediept.



De volgende onderwerpen zullen via een opdracht door de student zelf naar voor gebracht worden tijdens de lessen.

-kinderen en pijn (groepswerk)

-wiegendood (groepswerk)

-ongevallenpreventie (groepswerk)



Om de basis technische vaardigheden te verwerken, wordt er gewerkt met een aantal verplicht te maken opdrachten.  



Pediatrische pathologie

In de pediatrische pathologie zullen de meest voorkomende pathologieën uit de verschillende stelsels aan bod komen .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Kinderverpleegkunde

Handboeken

  • Rekenen in de gezondheidszorg

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (pathologie-verpleegkunde) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Kinderverpleegkunde
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten60%
Pediatrische pathologie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%