Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Wijsbegeerte


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_3754
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Bruyn Marleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verkennen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verkennen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verkennen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verkennen

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team

1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

 

De student kan eigen waarden en normen omschrijven en is zich bewust van andere waarden en normen. In de verwerkingsopdracht omschrijft de student hoe de cursus wijsbegeerte zijn mensbeeld heeft beïnvloed



4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.15 Zich professioneel ontwikkelen



De student neemt verantwoordelijkheid op voor eigen professioneel ontwikkelen en is zich bewust van het belang van het expliciteren van mens-en wereldbeeld

 

6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



De student kan  de invloed van culturele, religieuze en/of maatschappelijke kenmerken op de zorg omschrijven en kan tevens de relevante economische, sociale en ethische factoren beschrijven

Inhoud

We bestuderen een overzicht van het Westerse filosofisch denken gedurende 2500 jaar.

In de inleiding staan we stil bij wat filosofie is, we maken een onderscheid tussen filosofie en godsdienst. Achtereenvolgens maken we kennis met de antieke, de Middeleeuwse, de moderne en de hedendaagse filosofie.

Tot slot trachten we na te gaan in hoeverre deze kennismaking met de wijsbegeerte ons mensbeeld heeft beïnvloed.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen80%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%