Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Communicatie
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VIA_2164 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verkennen |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Verkennen |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Integreren |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers.
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid.
De student is in staat de behoeften en gevoelens van patiënten te benoemen en te spiegelen.
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team gebruik makend van communicatieve vaardigheden
De student ontwikkelt een aantal relationele basisvaardigheden zoals goed leren observeren, een luisterhouding aannemen, actief luisteren en stellen van adequate vragen.
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en richt zo de inhoud van gesprek op het gespreksdoel.
De student beschrijft eigen non verbaal gedrag en kan dit van anderen terugkoppelen.
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
Bij patiënten observeert de student zo objectief mogelijk symptomen, klachten en reacties op hun ziek-zijn en hun zorgsituatie.
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
Vanuit een aantal theoretische kaders reflecteert de student kritisch over de kwaliteit van het relationele verpleegkundig handelen.
5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
5.18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
De student geeft op een gepaste manier feedback.
Inhoud
Een analyse en uitdieping van relationele en communicatieve aspecten binnen de hulpverlening is essentieel binnen een verpleegkundige opleiding. Dit kan de impact van deze aspecten binnen de hulpverlening versterken, wat het psychisch welbevinden van hulpvragers enkel maar ten goede kan komen.
In deze cursus worden een aantal basisvaardigheden ontwikkeld die essentieel zijn voor het uitbouwen van een hulpverleningsrelatie: goed observeren, de juiste vragen stellen, ik-boodschappen en feedback formuleren, zich inleven en het voeren van slecht-nieuws, advies- of verwijsgesprekken.
Deze vaardigheden betekenen echter niets als ze niet gefundeerd zijn op een therapeutische grondhouding. Zonder deze worden de vaardigheden pure routinehandelingen, die snel doorprikt zullen worden door hulpvragers.
In de cursus wordt dan ook veel aandacht besteed aan verschillende dimensies van deze sociale attitude (grondhouding) nl. de principes van ‘onvoorwaardelijke positieve aanvaarding’, ‘echtheid’ en ‘empathie’.
Tevens worden een aantal theoretische kaders toegelicht, van waaruit gesprekken kritisch kunnen geëvalueerd worden, zoals het acceptatieschema van Gordon, de axenroos van Cuvelier en de theorie over communicatieniveaus.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (examen - opdracht) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | |