Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Capita selecta
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VIA_333 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verkennen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verkennen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Verkennen |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Verkennen |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
De student toont zich verantwoordelijk voor zijn leerproces. Door het maken van een verwerkingsopdracht tracht de student één zelfgekozen thema uit de verschillende aangeboden items te concretiseren naar de verpleegkundige context
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student kan aan de hand van de gemaakte paper aantonen dat hij wetenschappelijk relevante literatuur heeft kunnen aanwenden.
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
De student omschrijft in de verwerkingsopdracht de relevantie van het gekozen thema en toont aan dat hij op zelfstandige basis een theoretisch concept verder kan exploreren.
6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving
6.20 Positief bijdragen tot de profiliering van het beroep
De student kan met de verwerkingsopdracht aantonen dat maatschappelijke thema's relevant zijn in de verpleegkundige context
Inhoud
Gedurende 4 avonden worden er 4 maatschappelijk relevante thema's gepresenteerd in een uiteenzetting door experten uit het werkveld
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | |