Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Verpleegkundige vaardigheden


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_3375
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Stokbroekx Inge
  • Snoeckx Dominique
  • Vanhoucke Elise

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verkennen
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgVerkennen
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Verkennen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verdiepen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerkennen
VPK_5.16VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis.Verkennen

Leerresultaten

De student wendt empathie, verantwoordelijkheidszin , kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aan in de verpleegkundige context.



De student verleent  professioneel verpleegkundige zorg op maat van de patiënt, rekening houdend met de basisprincipes en vanuit wetenschappelijk perspectief.  Op deze manier kan hij verantwoord verpleegkundige handelingen stellen en bewaakt hij de kwaliteit. De student is in staat de zorg bij één patiënt te coördineren en te organiseren. 

De student kan primaire en secundaire preventie toepassen bij flebitis.  

De student is in staat medestudenten te begeleiden tijdens de inoefensessies in het skillslab.

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is volledig praktisch en technisch georiënteerd en is grotendeels complementair aan het opleidingsonderdeel Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1.



In de inleiding wordt de verpleegkundige creativiteit en het aanpassingsvermogen aan de specifieke situatie van een patiënt aangemoedigd, mits men maar rekening houdt met de 8 basisprincipes nl hygiëne en steriliteit, veiligheid, beleving, zelfzorg en inspraak, comfort, ergonomie, economie en ecologie en in volgorde van belangrijkheid vanuit het standpunt van de zorgvrager bekeken.

Ook het belang van een goede observatie wordt benadrukt. Volgende onderwerpen komen aan bod:



Vaardigheidstraining

- algmene inzichten in verpleegkundige diagnostiek en interventies

- bedopmaak

- hygiënische zorgen (o.a. handhygiëne, verzorging lichaam en uiterlijk, ...)

- zorgen aan het urinestelsel (o.a. incontinentie, bedpan-gebruik,...)

- parametercontrole

- zorgen aan het ademhalingsstelsel (o.a. aërosol, zuurstof,...)

- staalafname

- inspuitingen

- zorgen aan het darmstelsel (o.a. lavement,...)



Rughygiëne:

In theorie krijgt de student de basisprincipes aangereikt voor een goede rughygiëne gevolgd door inoefening van de praktijktoepassingen.



Eerste hulp bij ongevallen:

 In de inleiding wordt aangegeven hoe men een noodsituatie het best benadert. Extra aandacht wordt besteed aan het controleren en het interpreteren van de vitale functies, met C.P.R. als mogelijke reddingsinterventie.

Vervolgens worden de voornaamste noodsituaties zoals breuken, bloedingen, vergiftigingen, brandwonden,... besproken en interventies hierbij gedemonstreerd. Verschillende interventies worden ingeoefend tijdens de lessen.





Oefensessie in het skillslab:

De gedemonstreerde verpleegtechnische vaardigheden worden geoefend onder toezicht en aan de hand van de zelfevaluatielijsten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Help Eerste Hulp Voor Iedereen + gratis dvd
  • Hygiëne in het ziekenhuis, handboek infectiepreventie voor verpleegkundigen.

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Om te kunnen slagen dien je minimum 10/20 te behalen op de vaardigheidstoets en minimum 7/20 voor het theoretische gedeelte.

Bij het theoretisch gedeelte is een rekenoefening voorzien.  Indien de oplossing niet correct is start de kwotering (voor het theoretisch gedeelte van het examen) vanaf 10/20.


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50% VAToets
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% VAToets
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%