Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1
Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
VIA_678 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Camp Nathalie
- Muysoms Kristel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verkennen |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Verkennen |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Verkennen |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Verkennen |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Verkennen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verkennen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verkennen |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Verkennen |
VPK_2.07 | VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.) | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Verkennen |
Leerresultaten
Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden bij de verzorging van een cliënt.
De student moet in staat zijn de eigen waarden en normen te omschrijven en zich bewust zijn van andere waarden en normen.
We verwachten dat de student activiteiten in eenvoudige zorgsituaties kan verantwoorden op basis van kennis van het functioneren van de gezonde mens, verpleegkundige modellen en basiszorg.
De student moet eveneens de kenmerken van het gezond functioneren en zelfzorgtekorten kunnen observeren op somatisch en psycho-somatisch vlak.
Vooral in de laatste patronen komen de verschillen tussen culturen, religie en maatschappelijke groepen aan bod.
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel staat de "basisverpleegkunde" centraal.
Voor de beginnende beroepsbeoefenaar is het belangrijk zich te leren richten op de basis-behoeften van de patiënt.
Centraal staan de zorgsituaties met daarbinnen omschreven verpleegsituaties.
In alle zorgsituaties hebben we te maken met gezondheid en gezondheidsproblematiek.
Enerzijds heeft de verpleegkundige te maken met een zelfzorgproces dat gericht is op het ondersteunen van het gezond functioneren van de mens. Anderzijds met een patiëntenzorgproces dat gericht is op de begeleiding van de mens met gezondheidsproblemen.
De toepassing van de basiszorg vindt aanvankelijk nog plaats in eenvoudige en duidelijk omschreven verpleegsituaties. In een later stadium kan de student de basiszorg gaan toepassen bij de verpleging van specifieke patiëntencategorieën.
De basisverpleegkunde is gekoppeld aan de functionele en disfunctionele gezondheidspatronen van Gordon.
Tevens wordt er aandacht geschonken aan het medisch rekenen (berekenen van oplossingen en verdunningen, zuurstofberekening)
Dit opleidingsonderdeel is a.h.w. het vertrekpunt, van waaruit naar vele andere opleidingsonderdelen van het eerste, maar ook van het tweede en derde jaar, wordt verwezen voor verdere verdieping.
Overzicht van de gezondheidspatronen:
1. Patroon van gezondheidsbeleving en -instandhouding
2. Voedings- en stofwisselingspatroon
3. Uitscheidingspatroon
4. Activiteitenpatroon
5. Slaap-rustpatroon
6. Cognitie- en waarnemingspatroon
7. Zelfbelevingspatroon
8. Rollen- en relatiepatroon
9. Seksualiteits- en voortplantingspatroon
10. Stressverwerkingspatroon
11. Waarden- en levensovertuigingen: dit deel wordt afgesloten met een hoofdstuk rond stervensbegeleiding
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |