Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde

Psychologie en teamfunctioneren


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VIA_3806
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Communicatie" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Preventie en communicatie" (semester 2, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1" (semester 1, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de psychologie" (voorbereidend semester, 1e programmajaar avondopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerdiepen
VPK_5.16VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis.Verdiepen
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verdiepen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verdiepen

Leerresultaten

1. Student stuurt, vanuit een kritisch reflecteren, zijn functioneren en handelen bij.

2. Vanuit inzichten uit de ontwikkelingspsychologie en over het rouwproces leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers, houdt hij rekening met hun behoeften en gevoelens en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.

3. De student omschrijft binnen teamgesprekken eigen communicatie, koppelt deze van anderen terug en ondersteunt inhoud van zijn tussenkomsten met gepaste non-verbale communicatie.

4. Student richt binnen een teamgesprek de inhoud van het gesprek op het gespreksdoel door goed gebruik van vragen, feedback en andere tussenkomsten. 

5. Student verantwoordt eigen handelen in diverse zorgsituaties vanuit theoretische kennis over ontwikkelingspsychologische processen, suïcide en rouwproces.

6. Student observeert en analyseert vanuit rouwproces en suïcide klinische symptomen, klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn.

7. Student identificeert verpleegproblemen en – diagnoses betreffende rouwproblematiek en suïcidaliteit. 

8. Student onderbouwt zijn doelstellingen vanuit zijn kennis over ontwikkelingspsychologische processen, het verwerkingsproces en suïcide.

9. Student is in staat om over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen te reflecteren in functie van het theoretisch onderwijs. 

10. Student kiest leersituaties die aansluiten bij de competenties en leerstijl van de medestudent en laat deze reflecteren over zijn handelen en attitudes.

11. Student geeft constructief feedback.

12. Student weet hoe hij moet overleggen en tot besluiten en compromissen komen tijdens teamvergaderingen.

13. Student omschrijft de zorgdoelstellingen van psychologen in het geheel van de totaalzorg van de patiënt en wisselt van daaruit relevante informatie met hen uit.

14. Student observeert en omschrijft het verloop van een vergadering en de taak van de voorzitter.

Inhoud

Psychologie



Als verpleegkundige word je geconfronteerd met allerlei problemen en gedragingen, die deels hun oorsprong vinden in de beleving van de zorgvrager. Aan de hand van een aantal topcis uit de psychologie wordt dit uitgewerkt. Er wordt bewust gekozen voor thema's die in verschillende verpleegkundige settings aan bod kunnen komen.

Volgende thema's komen aan bod:

- levenslooppsychologie

- psychogerontologie

- identiteitsvorming bij adolescenten

- suïcideproblematiek

- rouw en verwerking

- psychologisch testonderzoek





Teamfunctioneren



Naast individueel contact, is goed overleg met collega’s en andere professionelen essentieel voor een optimale patiëntenverzorging en –begeleiding. Bachelors in de verpleegkunde hebben hierin een belangrijke rol, zowel als teamlid, maar ook als (bege)leider van het groepsgebeuren.

Thema’s die aan bod komen zijn:

- het belang van een gemeenschappelijk doel;

- fases binnen een groepsontwikkeling;

- groepsinteracties, besluitvormingsmogelijkheden, conflicthanterings- en leiderschapsstijlen.



Verpleegkundigen hebben ook de opdracht studenten en nieuwe verpleegkundigen op te leiden, te begeleiden en leerkansen aan te bieden. Vanuit een inzicht in de beginsituatie van een student verpleegkunde, staan we stil bij de verschillende leerstijlen en hoe hier door een aangepaste begeleidingsstijl optimaal kan op ingespeeld worden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke evaluaties minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen75%