Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Leerresultaten
De student maakt zich de medische terminologie eigen en kan een gericht gesprek voeren met een patiënt of een professional uit het interdisciplinair verpleegteam in duidelijke en professionele taal en terminologie. De student kan ook tijdig, volledig, relevant en beknopt schriftelijk en/of mondeling rapporteren aan het verpleegkundige team in een professionele taal en in verschillende informatiesystemen.
De student kan verpleegkundige zorg op maat verlenen, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften en belevingswereld van de cliënt. Hij zal deze zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. De student kan de verpleegkundige zorg verantwoorden op basis van kennis van de anatomie, fysiologie en pathologie en verpleegkundige procedures en inzichten. De student kan ook verbanden leggen tussen gegevens uit de theorie en de praktijk. Hij kan verbanden leggen tussen verpleegproblemen, observaties en behandelingen.
De student kan klinische symptomen en klachten herkennen bij de cliënt en kan de reacties van de cliënt op zijn ziek-zijn en zijn behandeling erkennen.
De student kan eveneens correcte en relevante informatie geven aan de cliënt over de zorg, onderzoeken, behandeling en ziekte. Ook aan familie kan hij correcte en relevante informatie geven over de verpleegkundige zorg.
Tenslotte kan de student gezondheidsrisico’s bij de cliënt identificeren en deze met de cliënt bespreken en mogelijke maatregelen in het omgaan met die risico’s voorstellen.
Inhoud
1. Locomotorisch stelsel
2. Gastro-intestinaal stelsel
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Anatomie en fysiologie van de mens 5 HBO
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |