Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen

Specifieke verpleegtechnische vaardigheden


Opleiding Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PVVAC_2483
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Smeulders Maria
  • Duces Chantal

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde of Bachelor Vroedkunde



Studenten moeten in het bezit zijn van het diploma "bachelor in de verpleegkunde" of "bachelor in vroedkunde".

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Integreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Integreren
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Integreren
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren

Leerresultaten

De student kan op een verantwoorde manier verpleegkundige handelingen uitvoeren, rekening houdend met de context en de specifieke problematiek.

Hij/zij werkt aan de veiligheid en preventie van de patiënten en de verpleegkundigen.

Inhoud

4. Specifieke vepleegtechnische vaardigheden: 5 STP



4.1. Verpleegkundige zorg en begeleiding voor het (zieke) kind en IMCI (Integrated Management of Child Illness) 3STP

Algemene Inleiding:

1. Inleiding

2. Parameters bij kinderen in evolutie van de leeftijd:

3. Hoe symptomen herkennen en interpreteren:

4. IMCI: hanteren van de bestaande chartlets management process:

5. Gezondheidsopvoeding:



De zorg voor het zieke kind:

1. Geïntegreerde aanpak en organisatie van de zorg bij het zieke kind vanuit Management charts WHO

2. Follow Up

3. Immunisatie

4. Medicatietoediening bij kinderen (bron AZG)

5. Ziektebeelden:

a. Respiratoire problematiek

b. Gastro-intestinale problematiek met diarree en deshydratatie

c. Ondervoeding en vitamine deficiënties

d. Malaria

e. Oorinfecties en complicaties

f. Besmettelijke aandoeningen: mazelen, difterie, kinkhoest, polio, tetanos

g. Meningitis



De zorg voor het kind in de neonatale periode

1. Het geboorteproces

2. Onderzoek en observatie van de pasgeborene:

3. Probleemsituatie bij de moeder:

a. Kind van moeder met HIV

b. Kind van moeder met malaria

c. Kind van moeder met infecties:

d. Kind van ondervoede moeder

e. Kind van diabetes moeder

4. Probleemsituaties bij de baby:

a. Hyperbilirubinaemie

b. De 4 hypo’s

c. Problemen thv de navelstomp

d. Conjuntivitis

e. Sepsis

f. MAS

g. NEC

5. Voedingsondersteuning: begeleiding en informatie over:

a. Borstvoeding

b. Cupfeeding

c. Problemen

6. De prematuur geboren baby



Het gehandicapte kind (vanuit Handicap International: A Guide for identifying disabilities)

1. Mogelijke oorzaken van handicap

2. Oorzaken ten gevolge van

a. Armoede

b. Gebrekkige gezondheidszorg

c. Andere

3. Vroegtijdig herkennen van handicap

4. Risico baby’s

5. Gedragssymptomen en signalen

6. Integratie in de maatschappij



4.2. Verloskunde: 2STP

1. Factoren van de arbeid

2. Fysiologie van de normale arbeid

3. Het verloskundig onderzoek

4. De amniotomie

5. Rupturen en episiotomie

6. Methodiek van het fysiologisch baringsproces, verloskundige handgrepen

7. De geboorte van de placenta

8. Placentacontrole en placenta-onderzoek

9. Het normale post-partum

10. Baringen met verhoogd risico

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Verloskunde

Handboeken

  • Normale baring en kraambed
Verpleegkundige zorg en begeleiding van het (zieke) kind en IMCI

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie




Verloskunde
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Verpleegkundige zorg en begeleiding van het (zieke) kind en IMCI
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%